Markant stigning i antallet af lærepladser

Fra januar til august oprettede installationsbranchen 1.525 helt nye praktikpladser til el- og vvs-lærlinge. En markant stigning på 14 procent og næsten 200 flere lærepladser end samme periode sidste år.

Det går hurtigt med at oprette flere praktikpladser i installationsbranchen. Alene i år indgik branchen 1.525 nye uddannelsesaftaler fra januar til og med august. Det viser nye tal fra Undervisningsministeriet.

Uddannelsesaftalerne i installationsbranchen er i årets første otte måneder fordelt på 1.090 lærepladser til elektrikerlærlinge og 435 til vvs-energi-lærlinge. En samlet stigning på 190 uddannelsesaftaler, en vækst på 14,2 pct. flere uddannelsesaftaler sammenlignet med perioden januar til august 2014.

- Vi er meget glade. En så stor stigning i antallet af nye uddannelsesaftaler viser, at branchen tager et stort ansvar for at uddanne lærlinge, siger underdirektør Tina Voldby, erhvervs- og arbejdsgiverorganisationen TEKNIQ, talerør for 3.000 virksomheder i installationsbranchen.

- Branchen er bevidst om, at der skal oprettes lærepladser for at sikre kvalificeret arbejdskraft. Den store stigning i nye praktikpladsaftaler skyldes, at der i år er skabt ny grobund for vækst i Danmark, som også smitter af på installationsbranchen. Væksten giver branchen mulighed for at styrke uddannelsesindsatsen gennem nye lærepladser, siger Tina Voldby.

- De første evalueringer og praktiske erfaringer med den nye erhvervsuddannelsesreform tyder på, at fagligheden generelt er styrket og engagementet vokset i klasserne. Jo flere dygtige elever, virksomhederne møder, jo flere lærepladser opretter de. Vi har helt klart fået sat gang i en positiv spiral, siger Tina Voldby.

Tallene fra Undervisningsministeriet viser en mindre stigning i antallet af korte aftaler.

- Vi anbefaler generelt ét samlet lærepladsforløb, hvis det kan lade sig gøre. Men det kan det jo ikke altid. Når vi kigger på årsagerne til, at antallet af korte aftaler stiger, så tyder noget på, at regionernes og kommunernes brug af uddannelsesklausuler nogle steder skaber en tendens til, at lærlingene veksler mellem skolepraktik og praktik i en virksomhed, siger Tina Voldby.

Alt i alt har 3.485 elektrikerlærlinge en læreplads i en virksomhed. 1.405 vvs-lærlinge har en praktikplads i en virksomhed.

Tina Voldby træffes på 22 12 82 83