Stort optag på ny elektrikeruddannelse

831 unge begyndte efter sommerferien på den nye elektrikeruddannelses 20 uger lange grundforløb. Dermed er elektrikeruddannelsen rykket frem som den næstmest populære af de 104 erhvervsuddannelser. Elektriker overgås kun af detailhandlen.

Tal fra Danske Erhvervsskoler viser, at elektrikeruddannelsen rykker opad i popularitet.

- Vi glæder os over det meget flotte optag på uddannelsen. Adgangskravet om karakteren 2 i matematik og dansk har virket. Det kan vi se på, at frafaldet på elektrikeruddannelsen nu er helt i bund med blot 2 procent, som forlader uddannelsen. De unge, der er optaget i august, er parate, afklarede og motiverede. Det viser, at de har de faglige forudsætninger for at gennemføre den cirka fire år lange uddannelse, siger underdirektør Tina Voldby, erhvervsorganisationen TEKNIQ, som er talerør for 3.000 installationsvirksomheder.

- Vi frygtede, at færre havde fundet vej til erhvervsuddannelserne, herunder elektrikeruddannelsen. Det ser ikke ud til at være tilfældet. Det er glædeligt, for branchen er i vækst og har brug for mange, dygtige lærlinge, siger Tina Voldby.

- Det ser dog ud til, at vi har en stor udfordring med fremover at sikre, at flere unge finder vej til vores vvs-energi-uddannelse, som kun har optaget 158 efter sommerferien. Særligt ser det ud til, at det er dem over 25 år, der ikke har fundet vej til uddannelsen i år. Det er bekymrede, da de normalt vil udgøre ca. en fjerdedel af lærlingene på både el- og vvs-uddannelsen.

- Det er ærgerligt, da installationsbranchen er i vækst. Branchen kommer i de kommende år til at mangle kvalificeret arbejdskraft, så der havde været rum til flere praktikpladser til vvs’ere i branchen, siger Tina Voldby.

Tina Voldby træffes på telefon 20 12 82 83