Niels Jørgen Hansen

Adm. direktør

njh@tekniq.dk

Trepart: Praktikpladser er en vigtig udfordring

Dagens trepartsmøde, som åbnede forhandlingerne om bl.a. praktikpladser mellem regeringen og arbejdsmarkedet, satte et vigtigt fokus på erhvervsuddannelser og praktikpladser.

TEKNIQs adm. direktør Niels Jørgen Hansen, som deltager i trepartsforhandlingerne, siger:

- Det er en kæmpe og meget vigtig udfordring at sikre praktikpladser til flere. Alle parter må bidrage til at løse problemet.

- Skal den nødvendige arbejdskraft være til stede fremover, skal vi have flere til at søge til erhvervsuddannelserne. Vi skal dimensionere erhvervsuddannelserne på en måde, så der i højere grad søges til uddannelser og brancher, hvor der bliver behov for flere medarbejdere. Vi skal reducere tilgangen til gymnasierne, her kommer gymnasiereformen til at spille en stor rolle.

- Der må findes veje til at gøre det mere attraktivt at have lærlinge. De virksomheder og brancher, der i dag ikke har den store uddannelsestradition, må være med til at påtage sig en større del af opgaven.

- Jeg tror desværre ikke, man kommer nogen vegne med en praktikpladsgaranti. Der vil i praksis ikke være nogen, der kan give en definitiv garanti til den enkelte. En praktikpladsgaranti vil skabe uoverensstemmelser og skuffelser, men ikke konkrete resultater.

TEKNIQ er arbejdsgiver- og brancheforening for 3.000 virksomheder i installationsbranchen, som beskæftiger 42.000 medarbejdere, heraf 5.000 lærlinge. Branchen har det sidste år oplevet rekordstigninger i antallet af uddannelsesaftaler om praktikpladser.