Niels Jørgen Hansen

Adm. direktør

njh@tekniq.dk

2025: Flere i arbejde er nøglen til vækst

En ambitiøs håndsrækning til dansk økonomi. TEKNIQ glæder sig særligt over de initiativer, som sikrer erhvervslivet den nødvendige arbejdskraft til ny vækst.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har netop fremlagt regeringens 2025-plan. Den langsigtede plan er godt nyt for danskerne, erhvervslivet og dansk økonomi. Planen skal skabe større økonomisk vækst i Danmark, hele 250.000 nye arbejdspladser og give danskerne flere penge mellem hænderne.

TEKNIQ Installatørernes Organisation repræsenterer installationsbranchens virksomheder, der omsætter for 47 mia. kr. og beskæftiger 42.000. TEKNIQs adm. direktør Niels Jørgen Hansen siger om 2025-planen:

- Det er helt centralt, at vi igen får økonomisk vækst, der kan måle sig med fx Tyskland og Sverige. Ellers sakker vi endnu mere bagud. Vækst og velstand kommer ikke af sig selv, vi skal i Danmark selv skabe fundamentet. Vækst må være alle politikeres hovedfokus, og det er positivt, at regeringen vil give Danmark en gang vækstvitaminer, som skaber velstand og velfærd, siger Niels Jørgen Hansen.

- For at skabe 250.000 nye arbejdspladser, skal arbejdskraften være til rådighed. Regeringen vil tage en række gode initiativer, herunder målrettede skattelettelser, som fører til, at flere kan komme fra offentlig forsørgelse til job. Problemet er reelt og virkeligt - arbejdsstyrken er lige nu alt for lille, fx er ledigheden indenfor elfaget blot 1,1 procent, siger Niels Jørgen Hansen.

- Når det gælder pensionsalderen vil regeringen gå blidt til værks. Forslaget er, at pensionsalderen hæves med et halvt år fra 2025. Her synes vi, at der skal mere til. Ellers er vi bange for, at man ikke når langt nok, siger Niels Jørgen Hansen.

- Det er afgørende at sikre, at det økonomiske råderum kommer det private erhvervsliv til gode. Her ligger nøglen til at øge Danmarks vækst. Derfor er man nødt til at være karrig med de offentlige midler. 2025-planen lægger op til en fortsat stigning i de offentlige udgifter. Vi så hellere nulvækst i det offentlige indtil det økonomiske fundament er styrket, siger Niels Jørgen Hansen.

- Nu skal der handling og politiske initiativer til. Vi håber, at de andre ansvarlige partier anerkender, at der skal fokus på vækst og spiller ind med yderligere initiativer og forslag, så planen kan blive endnu bedre, siger Niels Jørgen Hansen.