Niels Møller

Pressekonsulent

nim@tekniq.dk

Første 34 består Danmarks sværeste ungdomsuddannelse

34 har bestået den nye eux-elektrikeruddannelse – en eliteuddannelse, der giver både svendebrev og studenterhue på blot 4 år og 7 måneder. Elbranchen efterspørger eux-elektrikernes nye kompetencer.

Ellen Trane NørbyElbranchen – Dansk El-forbund og TEKNIQ – fejrer i dag de første 34 eux-elektrikerlærlinge på Kunstmuseet Arken.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby holder festtalen.

- Vi har brug for dygtige faglærte, og vi skal tiltrække flere unge til erhvervsuddannelserne. Det kan eux-forløb med deres kombination af boglige og praktiske fag blandt andet være med til. Derfor er det glædeligt, at elbranchen har taget eux-eleverne til sig og skabt gode uddannelsesforløb i virksomhederne, selv om uddannelsen stadig er ny, siger Ellen Trane Nørby.

De første 34 unge eux’ere har klaret sig fremragende med både flotte karakterer til studentereksamenen og til svendeprøven. Tre af de 34 har opnået rene 12-taller til svendeprøven og modtager derfor branchens medalje, og mange flere har været tæt på 12-tallerne.

- Vi glæder os til at byde de nye og veluddannede medarbejdere velkommen i branchen. Og det uanset om de her og nu bliver i branchen, eller om de til sommer går i gang med at læse videre og bringer endnu flere nye kompetencer ind i branchen, siger Henrik Fugmann, formand for TEKNIQ, talerør for 3.000 virksomheder i installationsbranchen.

- Vi er stolte af, at elektrikeruddannelsen er helt i top blandt de mest populære erhvervsuddannelser. Eux-elektriker er for de ambitiøse, for eliten af de dygtige unge, som skal gå mange hårde uddannelsesdage igennem, inden de gennemfører. Resultatet er nye kompetencer og mere viden, som kun er en fordel for både den enkelte, for virksomhederne og for samfundet, siger Jørgen Juul Rasmussen, formand for Dansk El-Forbund.

Yderligere oplysninger:
Forbundsformand Jørgen Juul Rasmussen, Dansk El-Forbund, mobil 20 26 41 80
Formand Henrik Fugmann, TEKNIQ, mobil 60 40 05 00

Ønsker redaktionen at deltage i arrangementet klokken 15-17 på Arken i dag, giv venligst lyd til Niels Møller hos TEKNIQ på nim@tekniq.dk eller 27 80 94 80