Tina Voldby

Underdirektør

tvo@tekniq.dk

2012 8283

Stor stigning i antallet af vvs-energi-lærlinge

De første fire måneder af 2016 er der blevet indgået mere end 20 procent flere uddannelsesaftaler på vvs-energiuddannelsen. Stigningen viser ifølge TEKNIQ, at vvs-branchen både er i fremdrift og klar til at løfte sin del af opgaven, når det gælder om at sikre tilstrækkelig med kvalificeret arbejdskraft de kommende år.

Antallet af indgåede uddannelsesaftaler - og dermed lærepladser - er steget markant i vvs-branchen. Helt nye tal fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling viser, at antallet af lærepladser på vvs-energiuddannelsen steg med 20,4 procent de første fire måneder af 2016 (fra 230 til 277).

- Det er fantastisk positivt, at de danske vvs-virksomheder på den måde bakker op om opgaven med at uddanne flere vvs’ere og tager udfordringen alvorligt, vurderer underdirektør Tina Voldby fra brancheorganisationen TEKNIQ, der repræsenterer installationsbranchen.

TEKNIQ har netop søsat en kampagne, der skal få flere unge til at søge ind på vvs-energiuddannelsen. Her vil de flere lærepladser ifølge Tina Voldby også være et vigtigt argument.

- Der er ingen tvivl om, at det øgede antal uddannelsesaftaler er et stærkt signal om, at man på vvs-energiuddannelsen har endog rigtig gode muligheder for at styrke sine færdigheder i praksis ude i virksomhederne. Samtidig er det en uddannelse, der åbner en lang række forskellige potentielle karriereveje for de unge, der har både hoved og hænder skruet rigtigt på, fastslår hun og uddyber:

- Vi får brug for markant flere faglærte inden for netop dette område de kommende år. Derfor er det vigtigt, at vi også fremadrettet arbejder på, at endnu flere dygtige unge vælger denne vej.

Læs mere om kampagnen for vvs-energiuddannelsen

Se reklamefilmen