Niels Jørgen Hansen

Adm. direktør

njh@tekniq.dk

Opbakning til flygtningeaftale

Trepartsforhandlingernes aftale om en ny IntegrationsGrunduddannelse (IGU) er et værdifuldt redskab til, at erhvervslivet kan bidrage mere til hurtig og bedre integration af flygtninge i Danmark.

- Trepartsaftalen om integration af flygtninge giver et bedre grundlag for forløb, der fører til, at flygtninge kommer i beskæftigelse. Den nyskabelse, der er i aftalen, er integrationsgrunduddannelsen, som kan blive et værdifuldt redskab – også i installationsbranchen, siger Niels Jørgen Hansen, adm. direktør TEKNIQ.

- Trepartsdrøftelserne har skabt et bedre fundament, nu skal det helt konkrete arbejde i gang, siger Niels Jørgen Hansen.

- Vi håber, at den nødvendige lovgivning hurtigt bliver gennemført – og så vil vi gøre, hvad vi kan for at informere om de nye muligheder, siger Niels Jørgen Hansen.

FAKTA: Flere virksomheder i installationsbranchen har allerede taget imod flygtninge for at hjælpe dem ud på arbejdsmarkedet samtidig med, at de løser opgaver i virksomheden. Det er bl.a. foregået ved hjælp af lærlingeaftaler og praktikforløb. Erfaringerne er rigtig gode. Nu kan flere virksomheder bidrage, da IGU’en er et uddannelsesforløb, som bl.a. omfatter sprogundervisning og en rimelig honorering i uddannelsesperioden.

Yderligere oplysninger
Niels Jørgen Hansen, mobil 40 74 43 60, adm. direktør for TEKNIQ, arbejdsgiver- og erhvervsorganisation for installationsbranchen, som beskæftiger 42.000 medarbejdere og sidste år omsatte for 47 milliarder kroner.

CASE MED VELLYKKET INTEGRATIONSINDSATS: Tal med direktør Lasse Houengaard, mobil 22 10 14 56, Finn L. & Davidsen A/S autoriseret el og vvs installatør med afdelinger flere steder på Sjælland.