Niels Jørgen Hansen

Adm. direktør

njh@tekniq.dk

Erhvervslivet har brug for en klar retning

Hos TEKNIQ ærgrer man sig over, at det har været nødvendigt at udskyde forhandlingerne om den storstilede 2025-plan. Uden en hurtig og målrettet indsats for bl.a. at sikre den nødvendige arbejdskraft, risikerer vi at sakke yderligere bagud i forhold til vore nabolande.

”Det er yderst beklageligt, at det nu har været nødvendigt for regeringen at udsætte forhandlingerne om 2025-planen. Vi har brug for en langsigtet plan, der kan være med til at styrke erhvervslivet, som ellers kommer til at stå med akutte udfordringer og en arbejdsstyrke, der er alt for lille.”

Sådan lyder reaktionen fra Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ, efter at regeringen mandag besluttede at udsætte forhandlingerne om den storstilede 2025-plan, som bl.a. skulle være med til at styrke konkurrenceevnen hos dansk erhvervsliv.

”Vi ser allerede nu i mange brancher problemer med at skaffe arbejdskraft. Inden for elfaget er ledigheden fx i dag nede på godt én procent. Disse udfordringer kan uden en velfungerende plan hurtigt vokse sig større og betyde, at vi sakker endnu mere bagud i forhold til lande som Tyskland og Sverige. I sidste ende kan det bremse væksten på et tidspunkt, hvor vi ellers var på vej ud af den økonomiske krise,” siger han.

Derfor opfordrer Niels Jørgen Hansen også til, at man fra politisk side hurtigst muligt finder tilbage til forhandlingsbordet:

”Den oprindelige 2025-plan indeholdt en række positive initiativer. Det gælder fx hævelsen af pensionsalderen og målrettede skattelettelser. Men i virkeligheden er det vigtigst, at der helt grundlæggende bliver lagt en præcis kurs, så de danske virksomheder ved, hvad de har at rette sig efter de kommende år. Ellers risikerer vi, at usikkerhed om fremtiden bremser den virkelyst, som skal drive væksten de kommende år.”