Rasmus Larsen

statistisk konsulent

rla@tekniq.dk

Jobvæksten fortsætter

Netop offentliggjorte beskæftigelsestal viser, at det danske arbejdsmarked fortsatte med at skabe nye job i august. Installationsbranchen er en del af lokomotivet.

Danmarks Statistik offentliggjorde her til morgen nye beskæftigelsestal for lønmodtagere. Tendensen er klar: Arbejdsmarkedet fortsætter de seneste års tendens med stadig flere job. Lønmodtagerbeskæftigelsen er steget med knap 120.000 flere personer siden foråret 2013.

De friske tal viser 6.000 flere lønmodtagere i august end i juli. Bygge- og anlægsbranchen er en af de brancher, der trækker jobvæksten – det gælder også installationsbranchen. De nationale beskæftigelsestal stemmer således godt overens med andre beskæftigelsesstatistikker, der viser, at installationsbranchens beskæftigelse steg med 4,7 procent i de første tre kvartaler af 2016 til et årsgennemsnit på indtil videre 44.150 ansatte.

”Installationsbranchen afspejler udviklingen i samfundsøkonomien. Det er meget positivt, at vi trods Brexit, amerikansk valg, danske valgtrommer og andre økonomiske usikkerheder fortsat har et sundt arbejdsmarked,” siger økonomisk konsulent Rasmus Larsen, TEKNIQ.

El- og vvs-branchen har dog allerede i dag meget lav arbejdsløshed, og den positive udvikling i beskæftigelsen kan også have en slagside.

”Rekruttering af kvalificeret arbejdskraft er i stigende grad en udfordring for installationsvirksomhederne. Der er en svagt øget risiko for flaskehalse,” siger Rasmus Larsen.

I en medlemsundersøgelse fra foråret 2016 svarede 54 procent af el- og vvs-virksomhederne, at det er blevet sværere at rekruttere arbejdskraft det seneste år, 44 procent svarede uændret og kun 2 procent svarede nemmere. Virksomhederne forventer, at tendensen vil blive forstærket de næste to år.