Tina Voldby

tvo@tekniq.dk

2012 8283

Flere vvs’ere på vej

Langt flere har søgt ind på vvs-energiuddannelsen i år i forhold til sidste år. Et resultat, der glæder TEKNIQ. Samtidig fastholder elektrikeruddannelsen sin status som en af de mest populære erhvervsuddannelser.

Sommeroptaget på vvs-energiuddannelsen er steget markant i år i forhold til 2015. Det samlede antal optagne er således steget fra 158 til 274 – en stigning på næsten 75 procent.

Stigningen kommer efter, at det især de senere år har været svært for branchen og erhvervsskolerne at trække unge til netop vvs-energiuddannelsen. En udvikling, som allerede sidste år fik TEKNIQ til at advare mod risiko for mangel på lærlinge.

TEKNIQ var dog forberedt på et dyk i sommeroptaget 2015, da der var blevet indført adgangskrav til erhvervsuddannelserne på to i dansk og matematik. Samtidig havde man hævet både overgangskravene til hovedforløbet og kompetenceniveauet i uddannelsen markant. Der var derfor brug for, at nye og endnu dygtigere unge skulle finde vej til vvs-energiuddannelsen.

Flere uddannelsesaftaler

Det vendte dog allerede ved vinteroptaget i slutningen af 2015, hvilket også har resulteret i en stor stigning i antallet af indgåede uddannelsesaftaler på vvs-energiområdet i første halvår 2016 på hele 19 procent i forhold til 2015.

Også elektrikeruddannelsen har haft fremgang fra 831 optagne i sommeren 2015 til 895 i år. Det gør uddannelsen til den næstmest populære blandt alle erhvervsuddannelser – med 6,1 procent af det samlede optag.

Og der er god brug for de nye elever. For nylig viste tal fra Undervisningsministeriet og TEKNIQ således, at virksomhederne i installationsbranchen i løbet af årets første seks måneder havde oprettet i alt 1.355 lærepladser – det største antal lærepladser siden 2008.

Brug for flere faglærte

”Det er fantastisk positivt, at det især på vvs-energiuddannelsen er lykkedes at tiltrække flere unge. Vi får brug for flere faglærte de kommende år, og forhåbentlig er den tendens, vi ser netop nu, første skridt på vejen mod at nå det mål,” siger Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ, og uddyber:

”Vi har gennemført en større kampagne for at sætte fokus på de fantastisk mange muligheder, vvs-energiuddannelsen rummer. Samtidig har erhvervsskolerne gjort en stor indsats for at vække interessen hos unge med både hoved og hænder skruet rigtig på. De moderne vvs’ere er frontløbere i den grønne omstilling, men der er brug for at fortsætte oplysnings- og rekrutteringsarbejdet, så vi endegyldigt kan få ændret det ufortjent negative omdømme, uddannelsen har slæbt rundt på i mange år.”