Tina Voldby

Underdirektør

tvo@tekniq.dk

2012 8283

Installatører har brug for flere vvs-energilærlinge

Erhvervsskolerne er støvsuget for vvs-energilærlinge på et tidspunkt, hvor der for alvor er behov for dygtig faglært arbejdskraft.

Der er behov for at flere unge vælger vvs-energiuddannelsen. Det er konklusionen hos TEKNIQ, efter at nye tal fra Undervisningsministeriet viser, at antallet af uddannelsesaftaler i årets første fem måneder er faldet med 15 procent på vvs-energiuddannelsen i forhold til samme periode sidste år.

Samtidig er antallet af vvs-energilærlinge i skolepraktik i maj måned halveret i forhold til samme måned i 2016.

”De danske vvs-installatører tog rekordmange lærlinge sidste år, og det er naturligvis et niveau, der kan være svært at fastholde. Men de nye tal understreger især, at vvs-virksomhederne praktisk taget har støvsuget erhvervsskolerne for vvs-energilærlinge, og at behovet for flere lærlinge er stort,” siger Tina Voldby, underdirektør hos TEKNIQ.

Derfor arbejder TEKNIQ også intenst på at tiltrække flere unge til netop vvs-energiuddannelsen. Sammen med Blik- og Rørarbejderforbundet har man bl.a. gennemført en Facebook-kampagne, der understregede de mange karrieremuligheder, uddannelsen åbner. Kampagnen har været en succes, og rekordmange er blevet optaget på uddannelsen de seneste år – men der er stadig brug for flere.

”Ja, kampagnen er blevet positivt modtaget, men i takt med at virksomhederne får stadig bedre gang i omsætningen, stiger behovet for arbejdskraft også i et tempo, hvor optaget på erhvervsskolerne har haft svært ved at følge med.”

”Vvs-energiuddannelsen er en fantastisk vej ind i en branche i rivende og konstant udvikling, hvor man bl.a. kan blive en central del af den grønne omstilling, samtidig med at man både får løn under uddannelsen og rigtig gode jobmuligheder, når man har fået sit svendebrev,” siger Tina Voldby.

Indgåede uddannelsesaftaler i installationsbranchen - januar-maj 2017

Kilde: Undervisningsministeriet