Rasmus Larsen

statistisk konsulent

rla@tekniq.dk

Installationsbranchen fortsætter stabil optur

Den danske installationsbranche er de første tre kvartaler af 2017 vokset med 3,3 procent i forhold til samme periode sidste år. Det viser helt nye tal fra Danmarks Statistik. Hos TEKNIQ glæder man sig over væksten, der sker i et tempo, hvor virksomhederne kan følge med.

Det går stadig godt i installationsbranchen, som har oplevet omsætningsfremgang fire år i træk. De første tre kvartaler af 2017 omsatte installationsbranchen for 34,9 milliarder kroner – en stigning på 1,1 milliarder kroner eller 3,3 procent sammenlignet med de tilsvarende kvartaler i 2016. Vvs-branchen er vokset med 5,0 procent i år, og elbranchens aktivitet er vokset med 2,1 procent.

Installationsbranchens aktivitet løftes af opsvinget i dansk økonomi og at der er fuld fart på både hospitals- og boligbyggeriet. Branchen stimuleres også af en stigende formkurve i industrien og flere renoveringsopgaver generelt.

”Branchens fremgang sker i et stabilt og håndterbart tempo, hvor virksomhederne gradvis kan omstille sig til at løfte den stigende ordremængde. Og det er værd at bemærke, at omsætningen, trods fire år med vækst, stadig er 10 procent lavere end i 2008,” siger Rasmus Larsen, økonomisk-statistisk konsulent i TEKNIQ, og uddyber:

”Selvom det er blevet sværere at rekruttere medarbejdere, tyder meget på, at installationsvirksomhederne tackler arbejdskraftudfordringerne langt bedre i dag end under sidste højkonjunktur.”

Installationsvirksomhederne ansætter bl.a. flere lærlinge, formår at trække folk tilbage til branchen og har en reserve i udenlandsk arbejdskraft. Samtidig er ny teknologi og digitalisering med til at øge branchens produktivitet.

Aktivitetsstigningen de første tre kvartaler af 2017 er meget tæt på TEKNIQs vækstskøn for hele 2017 på 3,5 procent. I 2018 forventer TEKNIQ en vækst i branchen på 3,0 procent.

Kilde: Danmarks Statistik