Niels Jørgen Hansen

Adm. direktør

njh@tekniq.dk

Systemet virker

Den verserende sag om nedrivningsfirmaet IF Group, der bl.a. anklages for at underbetale de ansatte østarbejdere, giver ifølge TEKNIQ ikke anledning til yderligere kontrol af byggebranchen. Tværtimod er den et bevis på, at det nuværende system fungerer efter hensigten.

Lønfusk og mulig skattesvindel i byggebranchen er kommet på dagsordenen i forbindelse med DR’s dækning af det nordjyske nedrivningsfirma IF Group, som beskyldes for at underbetale virksomhedens rumænske ansatte. Det har bl.a. fået en række kommuner til at melde ud, at de nu vil øge kontrollen med lønforholdene i byggebranchen.

Men ifølge TEKNIQ er der ingen grund til at mistænkeliggøre en hel branche.

”Det er helt bagvendt, når den konkrete sag bruges som argument for mere kontrol og skærpede regler”, vurderer Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ.

Han understreger samtidig, at den pågældende sag rent faktisk er et eksempel på, at det fagretlige system virker efter hensigten.

”Den pågældende virksomhed er overenskomstdækket. Fagforeningen har så rejst en sag og hævder, at virksomheden har overtrådt reglerne. Det er så op til en voldgift med en dommer for bordenden af afgøre, om det er tilfældet,” siger han og uddyber:

”Viser det sig, at medarbejderne ikke har fået, hvad de har krav på, så vil de få det, de har til gode. Længere er den sådan set ikke.”