Jesper Sandberg

Chefkonsulent

jsa@tekniq.dk

Elsikkerhedsregler i lommeformat

Ny app sikrer de danske elinstallatører en smidig overgang til de nye elsikkerhedsregler.

Den 1. juli trådte de nye elsikkerhedsregler i kraft med alle de udfordringer, det medfører, når det gælder installatørernes viden og faglige kompetencer. For at gøre overgangen til de nye regler mere uproblematisk har TEKNIQ Installatørernes Organisation nu lanceret en medlems-app.

”Den gør det blandt andet muligt for brugerne at dimensionere mindre installationer på stedet, uden at skulle igennem besværlige beregninger og tunge tabelopslag,” siger Jesper Sandberg, der er chefkonsulent hos TEKNIQ.

Appen hedder ganske enkelt ”TEKNIQ” og kan allerede nu downloades på både App Store og Google Play. Den består af to hovedelementer:

1. Vejledningsdel: Indeholder primært koncentrater af vejledningerne, som TEKNIQ har udarbejdet i samarbejdet med Sikkerhedsstyrelsen.
  2. Dimensioneringsværktøj: Som gør det muligt på få minutter at gennemføre hele dimensioneringen af et kabel i forhold til overbelastningsbeskyttelse.

”Brugervenligheden er afgørende, og det duer ikke at skulle læse lange vejledningstekster på en lille smartphone-skærm, når installatører eller elektrikere fx står midt i en renoveringsopgave og bare skal have svar på, om der skal være tre disponible stikkontakter i et køkken efter de nye bestemmelser.”

”Derfor er vejledningerne også lavet, så de både er nemme at læse og søge i på en smartphone,” siger Jesper Sandberg.

Appen vil løbende blive opdateret – ikke mindst på baggrund af feedback fra brugerne.