Rasmus Larsen

statistisk konsulent

rla@tekniq.dk

Færre installatører går konkurs

Fra januar til april 2017 er 24 installationsvirksomheder gået konkurs. Det er 19 færre konkurser end samme periode sidste år, og det betyder, at installationsbranchens nøgletal nu peger i samme retning, lyder det fra brancheorganisationen TEKNIQ.

I årets fire første måneder var der 10 konkurser i elbranchen og 14 konkurser i vvs-branchen. Sammenlignet med samme periode i 2016 er 6 færre elinstallatører og 13 færre vvs-installatører gået konkurs i år. Omtrent samme udvikling ses i den samlede bygge- og anlægsbranche og det øvrige erhvervsliv. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik

”Det er godt at se, at konkurstallet igen falder efter et 2016 med mange konkurser. Det høje konkurstal i 2016 var dog påvirket af teknikaliteter på grund af en sagspukkel hos Erhvervsstyrelsen og SKATs ineffektive inddrivelsessystem. Dermed peger installationsbranchens nøgletal nu i samme retning. Konjunkturbarometrene er positive, omsætningen stiger, beskæftigelsen øges, og færre installatører drejer nøglen om, ” siger Rasmus Larsen, økonomisk konsulent i TEKNIQ Installatørernes Organisation.

Antallet af konkurser i installationsbranchen er dog stadig på et højere niveau end i 2007 og 2008, hvor branchen oplevede meget få konkurser.

”Konkurrencen i branchen er hård, og virkeligheden er også, at væksten er forholdsvis skævt fordelt. Trods begyndende vækstspredning er der fortsat et højere tempo i og omkring de store byer, end der er i udkanten,” siger Rasmus Larsen.

Færre installatører går konkurs

For yderligere information kontakt Rasmus Larsen på mobil 29 43 91 94