Simon O. Rasmussen

Underdirektør

sra@tekniq.dk

God fornuft i at oprette lånepulje til udskiftning af oliefyr

Hos TEKNIQ er man positiv overfor Dansk Folkepartis overvejelser om at genfremsætte forslag om en støtteordning for de boligejere, der vil droppe oliefyret.

”Det koster at udskifte et oliefyr med en mere miljørigtig varmeløsning – typisk mellem 100.000 og 150.000 kroner. Derfor giver det også god mening at oprette en lånepulje, der kan motivere husejerne til at droppe oliefyrene.”

Sådan lyder reaktionen fra Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Installationsbranchen, efter at energiordfører i Dansk Folkeparti, Mikkel Dencker har luftet muligheden for at genfremsætte et forslag om oprettelse af en særlig støtteordning. Ordningen skal give husejerne mulighed for at optage statsgaranterede og billige lån, hvis de ønsker at udskifte deres gamle oliefyr.

”Mange af de cirka 114.000 boliger med oliefyr befinder sig i landets yderområder, hvor det kan være mere end svært at få lov til at låne til udskiftningen af oliefyrene på ordinær vis. Så hvis vi vil tage den grønne omstilling alvorligt, er det nødvendigt at hjælpe disse boligejere på vej ved hjælp af alternative finansieringsløsninger,” siger Simon O. Rasmussen

Han håber derfor, at Dansk Folkepartis forslag bliver genfremsat og vinder genklang på Christiansborg.

”Samtidig vil det være en god idé at målrette en sådan lånepulje, så pengene øremærkes løsninger, hvor de fossile brændsler erstattes af grønnere alternativer,” siger Simon O. Rasmussen.