Thorkild Bang

Underdirektør

tba@tekniq.dk

Arbejdsmiljøet er et fælles ansvar

Hos TEKNIQ er der tilfredshed med, at Arbejdstilsynet indfører en ny tilsynsmetode i byggeriet. Det er tiltrængt, at der nu bliver bedre tilsyn med bygherrernes ansvar.

Arbejdstilsynet vil i fremtiden i højere grad komme på uanmeldt besøg på landets byggepladser. Det sker som led i en ny tilsynsmetode, der indføres som forsøg fra den 1. november.

”Det er positivt, at man på den måde effektiviserer indsatsen for at forbedre arbejdsmiljøet på landets byggepladser,” siger Thorkild Bang underdirektør hos TEKNIQ.

Den nye tilsynsmetode betyder også, at Arbejdstilsynet i højere grad end tidligere vil have fokus på de rammer, byggeledelse og bygherrer opstiller for de enkelte byggerier.

”Det er tiltrængt, at der nu bliver bedre tilsyn med ikke mindst bygherrernes ansvar. Hidtil har Arbejdstilsynet først og fremmest fokuseret på entreprenører og underentreprenører, når der skulle uddeles påbud og bøder. Til gengæld er bygherrer og byggeledelse i vid udstrækning gået fri, selv om det i høj grad er dem, der står for de overordnede rammer – som for eksempel adgangsveje, oprydning og stilladser,” siger Thorkild Bang.

”Derfor hilser vi også den nye tilsynsmetode velkommen og opfordrer til, at man gennem en styrket dialog med både bygherrer og entreprenører kan sikre, at sikkerheden i højere grad blive en central del af den indledende byggeplanlægning. På den måde kan vi højne sikkerhedsniveauet på de danske byggepladser,” siger han.

Thorkild Bang understreger samtidig, at man i blandt andet installationsbranchen allerede gør en stor indsats for at forbedre arbejdsmiljøet.

”Vi kan se, at antallet af alvorlige ulykker i vvs-branchen – trods stigende aktivitet de senere år – faktisk er faldet fra 157 i 2012 til 139 i 2016. Forhåbentlig kan Arbejdstilsynets initiativ, sammen med virksomhedernes egen indsats, styrke denne udvikling yderligere,” siger han.