Rasmus Larsen

Økonomisk-
statistisk konsulent

rla@tekniq.dk

Nye konkurstal er tegn på dynamisk installationsbranche

Mens byggebranchen som helhed oplever en stigning i antallet af konkurser, er billedet ifølge TEKNIQ mere broget i de danske el- og vvs-virksomheder.

Der er fremgang i den danske installationsbranche, som de senere år har oplevet en stabil vækst i omsætningen. Alligevel steg antallet af konkurser blandt vvs-virksomhederne fra januar til maj i år til 27. I samme periode sidste år var det tilsvarende tal på 20. Til gengæld faldt antallet af konkurser i elvirksomhederne fra 16 til 13. Tallene kommer, efter at tal for den samlede byggebranche har vist en stor stigning i antallet af konkurser i maj måned.

”Tallene viser, at der, selvom tiderne er gode i installationsbranchen, stadig er virksomheder, som kæmper med at fylde ordrebøgerne, ligesom der er store geografiske forskelle på aktiviteten i branchen. Samtidig er det en branche, som er præget af hård konkurrence,” siger Rasmus Larsen, økonomisk-statistisk konsulent hos TEKNIQ.

Samtidig vurderer han, at tallene for el- og vvs-virksomhederne også viser, at der er tale om en dynamisk og omstillingsberedt branche.

”De gode tider betyder, at flere får lyst til at starte egen virksomhed. Det kan så også betyde, at nogle af disse virksomheder lukker igen. Men i sidste ende er det et tegn på en branche, der hurtigt er i stand til at tilpasse sig de muligheder, som markedet og den økonomiske udvikling giver,” siger Rasmus Larsen.

Udviklingen i antallet af konkurser i installationsbranchen

Kilde: Danmarks Statistik