Mads Risgaard Knudsen

Teknisk konsulent

mrk@tekniq.dk

Gå i haven uden at få stød

I takt med at temperaturerne stiger og sneen forsvinder, rykker havefolket udenfor. Men samtidig med at stadig flere haveredskaber bliver elektrificeret, stiger risikoen for el-ulykker også. TEKNIQ giver her gode råd til, hvordan du undgår at få stød, når haven skal plejes.

De danske haver, eller rettere det værktøj, vi bruger til at klippe, pleje og forme dem, er blevet elektriske. Men med elektrificeringen følger også risikoen for kraftige elektriske stød og brand, hvis ikke du sørger for at sikre redskaberne bedst muligt.

Især forkert brug af forlængerledninger og alternative gør-det-selv-løsninger er synderne, når danskerne kaster sig over græs, blomster og grøntsager. Og oftest går det galt, fordi haveejerne benytter ledningerne forkert uden at være bevidste om, hvad og hvor meget der kan gå galt.

”Selvom en del elektriske haveredskaber kører på batteri, så har hovedparten af dem og de elektriske opladere brug for at blive koblet til en stikkontakt. Og den sidder for det meste indendørs. Det betyder, at danskerne kaster sig ud i et virvar af forlængerledninger eller trækker et kabel ud ad vinduet og sætter det i spænd,” siger Mads Risgaard Knudsen, chefkonsulent i TEKNIQ.

Ulovlige løsninger

Ofte vil disse løsninger være decideret ulovlige og øger ifølge Mads Risgaard Knudsen risikoen for både stød og brand. Han fremhæver især to problemer, som opstår gang på gang.

”Den ene er, at der kan komme et brud på el-ledningen, når den sidder i klemme i vinduet, ligesom mange bruger ledninger, som kun er beregnet til indendørsbrug og derfor ikke er hårdføre nok til at blive benyttet i haven. Er uheldet ude, kan resultatet være både elektriske stød eller brand, når gnisterne får fat i fx vindueskarmen,” siger han.

”Den anden store synder er som sagt forlængerledningerne. Når man sætter dem sammen, kan det skabe stor spænding i ledningerne. Derfor vil sikringen ikke altid afbryde den brandfarlige strøm, og man risikerer, at ledningerne overopheder og i sidste ende starter en brand,” siger Mads Risgaard Knudsen.

Sådan undgår du elektriske ulykker under havearbejdet

Ifølge Mads Risgaard Knudsen, chefkonsulent hos TEKNIQ, er der især tre ting, du kan gøre for at gøre dit havearbejde med elektriske apparater mere sikkert:

• Få opsat en udendørs stikkontakt, så du undgår ledninger gennem vindueskarme og lignende, når du arbejder udendørs. Bemærk at nye installationer skal udføres af en autoriseret elinstallatørvirksomhed for at være lovlige.
  • Undgå at bruge mange forlængerledninger og benyt kun ledninger, der kan anvendes til udendørs brug.
  • Test boligens fejlstrømsafbryder ved hjælp af testknappen, så er du mere sikker på, at du arbejder el-sikkert i haven.