Tina Voldby

tvo@tekniq.dk

2012 8283

Installationsbranchen bejler til kvinderne

Der er mange fordele ved at få flere piger til at vælge en erhvervsuddannelse. Men skal det lykkes, er det afgørende, at alle, der er i kontakt med de unge piger, dropper fordommene og til gengæld støtter op om de unge piger, der går rundt med en drøm om at blive en fremtidens ”boss ladies”.

Debatindlæg af Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Installationsbranchen, Benny Yssing, forbundssekretær i Dansk El-Forbund, og Kim Fusager Balle, forbundssekretær i Blik- og Rørarbejderforbundet. Bragt i Dagbladet Børsen.

Det er næppe gået nogens næse forbi, at vi i nærmeste fremtid kommer til at mangle faglært arbejdskraft. Det er en udvikling, som både arbejdsgivere og arbejdstagere i fællesskab arbejder på at få vendt. Vi har nemlig ikke råd til at lade være.

Som et af flere initiativer er vi i fællesskab gået sammen med Divers, Dansk Byggeri, 3F, Danske Malermestre og KL om projektet ”Boss Ladies”, som skal få flere piger til at vælge en erhvervsuddannelse. Projektet, som er støttet af Nordea-fonden og Grundejernes Investeringsfond, løber over de næste tre år.

En del af projektet består af et ambassadørkorps med 31 inspirerende kvinder – heraf 16 i installationsbranchen - som i løbet af det næste år skal ud på folkeskoler og fortælle piger i afgangsklasserne om de mange spændende karrieremuligheder, der venter, hvis de vælger en erhvervsuddannelse. Desværre oplever vi i dag, at der blandt både forældre, lærere og vejledere findes mange fordomme om erhvervsuddannelserne.

Netop installationsbranchen har gennemgået en kæmpe udvikling de seneste år. Trods alskens fordomme består elektriker- og vvs-arbejde af meget mere end stikkontakter og rør. Vi arbejder med alt lige fra smukt kobberarbejde til energieffektiviseringer, velfærdsteknologi, indeklima og Internet of Things.

Der er mange fordele ved at få flere piger til at vælge en erhvervsuddannelse. For det første vil det være en stor gevinst for samfundet i forhold til arbejdskraftsmangel. Som situationen er i dag, har vi ikke råd til at afskrive halvdelen af Danmarks befolkning som potentiel faglært arbejdskraft. For det andet vil det være en kæmpe gevinst for virksomhederne. Men vigtigst af alt vil det betyde, at flere piger får mulighed for at få en spændende og udfordrende karriere.

Skal det lykkes, er det afgørende, at alle der er i kontakt med de unge piger - både forældre, skolelærere og ungdomsvejledere – dropper fordommene og til gengæld støtter op om de unge piger, der går rundt med en drøm om at blive en fremtidens ”boss ladies”.