Simon O. Rasmussen

Underdirektør

sra@tekniq.dk

Der skal grønne penge på bordet

Økonomien er både den største motivationsfaktor og stopklods, når danske boligejere overvejer at energirenovere deres hjem. Det viser nye tal fra Bolius, der får TEKNIQ til at opfordre til politiske initiativer.

Der er langt fra tanke til handling, når boligejerne overvejer, om det er tid til at energiforbedre deres hjem. Det understreges af tal fra årets boligejeranalyse fra boligejernes videncenter, Bolius. De viser, at selvom interessen for energiforbedringer er vokset svagt de senere år, er det stadig de færreste boligejere, som omsætter de grønne tanker til konkrete projekter. De ærgrer TEKNIQ.

”Vi ved, at omkring 40 procent af det samlede energiforbrug sker i bygninger. Der er med andre ord et enormt potentiale for at effektivisere energiforbruget i vores boliger,” siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ, og uddyber:

”Det er naturligvis positivt, at interessen for energiforbedringer er stigende, men der er tale om en meget beskeden vækst, og meget tyder på, at der stadig er alt for mange stopklodser – ikke mindst økonomiske – når det gælder om for alvor at føre den grønne omstilling ind i vores hjem,” siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ, der repræsenterer de danske el- og vvs-installationsvirksomheder.

Når boligejerne energiforbedrer deres boliger, er det først og fremmest økonomien, der motiverer til at sætte gang i projekterne.  Det fremhæver 48 procent af deltagerne i Bolius’ undersøgelse. Men samtidig fremhæver 48 procent ligeledes, at økonomien er en af de største barrierer.

”Det bekræfter vores egne undersøgelser og viser bare, hvor vigtigt det er, at boligejerne har en økonomisk gulerod, når de skal realisere deres grønne drømme,” siger Simon O. Rasmussen.

Ifølge undersøgelsen er fordelagtige tilskudsordninger det, der kan få flest boligejere (30 procent) til at gennemføre en energirenovering af deres hjem. En tendens, der især er udtalt hos de yngre boligejere (38 procent).

”Desværre har vi jo set, at regeringen med sit energiudspil tidligere på året valgte at reducere indsatsen for at styrke energieffektiviseringen i Danmark. Derfor håber vi, at man fra politisk side fremadrettet vil gøre en markant indsats for at motivere boligejerne til at gøre deres hjem grønnere – eksempelvis i form af en stærk energieffektiviseringsordning,” siger Simon O. Rasmussen.

Kilde: Bolius