Simon O. Rasmussen

Underdirektør

sra@tekniq.dk

Du kan stole på din håndværker

Langt hovedparten af de danske boligejere har gode erfaringer med håndværkere. Det viser nye tal fra Bolius. Det glæder TEKNIQ, der håber, at tallene kan motivere danskerne til i endnu højere grad at holde sig fra klamphuggere.

De danske boligejeres brug af håndværkere er inden for de seneste to år faldet fra 66 procent i 2017 til 60 procent i 2018. Til gengæld har langt hovedparten gode erfaringer med de håndværkere, de har brugt.

”Det kan godt bekymre en smule, at færre danskere benytter sig af håndværkerne, især fordi vores egne undersøgelser viser, at brugen af uautoriserede klamphuggere i samme periode er steget,” siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ, og uddyber:

”Til gengæld er det glædeligt, at langt hovedparten af boligejerne er glade for samarbejdet med de håndværkere, de har benyttet. Tidligere kunne vi jævnligt støde på fordomme om, at håndværkere ikke var til at stole på, når det fx gjaldt om at overholde aftaler, men tallene viser, at der er meget langt fra fordomme til virkelighed,” siger Simon O. Rasmussen.

Ifølge Bolius’ undersøgelse har 80 procent af boligejerne gode eller meget gode erfaringer med brug af håndværkere, mens kun fem procent har dårlige erfaringer. Samtidig har 90 procent af deltagerne i undersøgelsen svaret, at de oplever, at håndværkerne kommer til den aftalte tid.

”Det er flotte tal, som understreger, hvor vigtigt det er, at man holder sig til autoriserede virksomheder, som har ansat folk, der ved, hvad det har med at gøre, når man skal have udført el- og vvs-arbejde. Derfor kan jeg kun anbefale, at man holder sig væk fra klamphuggerne for på den måde at sikre, at man får både kvalitet og sikkerhed for pengene,” siger Simon O. Rasmussen.

Kilde: Bolius