Arbejdsgiver skal sørge for, at der holdes en årlig arbejdsmiljødrøftelse. Pligten gælder i alle virksomheder med ansatte. Hvis der findes en arbejdsmiljøorganisation i virksomheden, er det her, drøftelsen skal foregå.
Formålet med den årlige drøftelse er at evaluere det seneste års arbejdsmiljøarbejde og de aktiviteter og hændelser, der har været og dernæst at tilrettelægge det kommende års arbejdsmiljøarbejde. Drøftelsen kan bidrage til at kvalitetssikre arbejdsmiljøarbejdet og sikre fokus på forebyggelse og sikkerhedskultur.
Der er en række krav til, hvad en arbejdsmiljødrøftelse skal indeholde, overordnet skal man igennem følgende punkter:
» Læs mere i Arbejdstilsynets guide til den årlige arbejdsmiljødrøftelse her.
Den årlige drøftelse skal dokumenteres skriftligt over for Arbejdstilsynet, hvis de kommer på tilsyn.
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer, at drøftelsen ikke har fundet sted, har virksomheden tre måneder til at gøre det. Hvis drøftelsen stadig ikke er afholdt, når Arbejdstilsynet næste gang kommer på tilsyn, risikerer virksomheden et påbud.
Senest opdateret 11-02-2021
TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.
Vi har nu sendt kodeordet til den e-mailadresse, der er registreret på det indtastede medlemsnummer.
Med venlig hilsen
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Tak for din interesse. Vi kontakter dig snart for at fortælle dig mere om, hvorfor det er en god idé for din virksomhed at være medlem af TEKNIQ – den eneste arbejdsgiverorganisation med 100 procent fokus på el- og installationsbranchen.