Salgs- og leveringsbetingelser er de handelsbetingelser som enten en køber eller en sælger fastsætter for den konkrete handel mellem køberen og leverandøren eller mellem sælgeren og køberen.
Handel med løsøre, fx materialer, komponenter og dagligvarer, omfattes af købeloven. Købeloven regulerer derfor også handel mellem fx metalvirksomhed og kunder, detailsalg mellem installatør og kunde og handel mellem grossister og metalvirksomheder eller installatører. Ved handel mellem erhvervsdrivende kan købeloven fraviges og der kan aftales andre vilkår. Det sker ofte ved brug af salgs- og leveringsbetingelser.
Salgs- og leveringsbetingelser er sælgers individuelle handelsbetingelser. De kan være udformet af sælger og baseret på købeloven eller sælger kan vælge at anvende hele eller dele af mere bredt anvendte betingelser, fx NL 17, NLM 94 eller Orgalime.
Med salgs- og leveringsbetingelser regulerer man væsentlige vilkår ved handlen som fx forsinkelse, mangler og reklamationsmuligheder.
Når salgs- og leveringsbetingelser er aftalt, gælder de normalt forud for købelovens regler.
Salgs- og leveringsbetingelser er meget udbredte. Fx har de fleste leverandører deres egne salgs- og leveringsbetingelser. Metalvirksomheder og Installatører kan også udvikle deres egne salgs- og leveringsbetingelser.
På virksomhedsguiden kan du finde skabeloner på salgs- og leveringsbetingelser for serviceydelser og produkter til erhvervskunder.Ved salg til forbrugere kan købeloven ikke fraviges til skade for forbrugeren. Salgs- og leveringsbetingelser skal derfor respektere dette fx kan man ikke aftale en kortere reklamationsfrist end købelovens toårige reklamationsfrist.
Købeloven regulerer ikke aftaler om opførelse af bygninger eller anlæg på fast ejendom. Sådanne aftaler reguleres slet ikke ved lov. Ved aftaler om projektering, udførelse og levering af materialer til entrepriser anvendes normalt ikke salgs- og leveringsbetingelser men i stedet kan parterne vælge at bruge et af de udbredte aftaledokumenter: AB18, ABT18, AB Forenklet, AB 92,ABT 93 eller AB Forbruger.
Krav til leveringsvilkår for materialeleverancer til byggeriet
Installatøren skal være opmærksom på, at bygherren ved aftaler omfattet af AB 92, ABT 93, AB 18, ABT 18 og AB Forenklet stiller krav til leveringsvilkårene mellem installatør og leverandør fx grossist for de materialer, installatøren leverer som en del af entreprisen.
Kravene er beskrevet i AB 92, ABT 93, AB 18, ABT18 og AB Forenklet.
Kravene medfører blandt andet ændringer i købelovens reklamationsregler som leverandørerne fx kan anerkende gennem bestemmelser i deres salgs- og leveringsbetingelser.
Senest opdateret 16-11-2020
TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.
Vi har nu sendt kodeordet til den e-mailadresse, der er registreret på det indtastede medlemsnummer.
Med venlig hilsen
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Tak for din interesse. Vi kontakter dig snart for at fortælle dig mere om, hvorfor det er en god idé for din virksomhed at være medlem af TEKNIQ – den eneste arbejdsgiverorganisation med 100 procent fokus på el- og installationsbranchen.