Kampagne om elbranchen skydes i gang

Dansk El-Forbund og TEKNIQ arbejder sammen om at brande elbranchen i ny kampagne, som blandt andet vises på tv og i landets biografer.

Fire visninger per dansker. Så mange gange bliver den nye kampagnefilm i gennemsnit vist i løbet af de næste 3-4 uger. Filmen, som er en kort og præcis udgave af ”Vi tænker bag facaden”, skal først og fremmest give lyst til at blive elektriker, men Dansk El-Forbund (DEF) og TEKNIQ vil også opdatere danskernes viden om branchen. 

Og det er vigtigt, at budskabet når ud i alle hjørner af Danmark, så det ikke kun er de unge selv, men også deres forældre, vejledere og lærere, der ser filmen og bliver positivt stemt over for elektrikeruddannelsen. Derfor vises filmen på stort set alle danske tv-kanaler – både på TV2’s hovedkanal og underkanaler og på MTG - som står for blandt andet TV3, TV3+ og TV3 Sport – samt på Discovery Networks, der rummer kanaler som Kanal 4, Kanal 5 og Eurosport.

I såvel de store byer som i de små, hvor rekruttering til branchen traditionelt er lavest, vil kampagnefilmen desuden blive vist i biograferne.

En branche med kloge løsninger

I moderne markedsføring kommer man sjældent uden om Facebook, og DEF og TEKNIQ sætter da også ind her med målrettede annoncer, der primært skal ramme unge mænd, som står for at skulle vælge en ungdomsuddannelse. 

Alt i alt er det store skyts altså kørt i stilling for at hverve nye unge til faget og øge befolkningens kendskab til en branche, som skaber nutidige kloge løsninger, der genererer værdi for hele samfundet.

– Målet med den fælles kampagne er at skabe en forståelse for, at elbranchen er andet og mere end traditionelt håndvæk. Den er også kloge løsninger. Det budskab vil vi gerne have ud til den brede befolkning og især til de unge, der skal vælge uddannelse, siger TEKNIQs administrerende direktør Niels Jørgen Hansen.

– Vi har brug for at tiltrække flere dygtige unge til elbranchen. Derfor kører denne kampagne her i februar, for de unge fra 9. og 10. klasse skal vælge uddannelsesretning i marts måned. Så vi håber på, at vi kan få endnu flere til at overveje om de ikke skal i lære som elektriker - vi har brug for dem i elbranchen, supplerer områdeleder Benny Yssing fra DEF.

Kampagnen kører i ugerne 5, 6, 7 og 8, filmen bliver løbende vist i biografer og på tv - fx på fredag på TV2 klokken 22.50, på TV3 klokken 19.16 eller på Kanal 5 klokken 20.36.

Bak op om kampagnen

TEKNIQ opfordrer alle sine medlemmer til at bakke op om kampagnen ved at vise filmen på virksomhedens hjemmeside og dele det gode budskab på Facebook, LinkedIn og andre steder.


Med til kampagnen hører en ny hjemmeside, hvor man både kan se film og blive klogere på alle de måder, man kan sammensætte sin elektrikeruddannelse på - gå til elektrikeruddannelsen.dk

TEKNIQ arbejder også med en kampagne, som øger tilgangen til vvs-uddannelserne.

(T-08/2016)

TEKNIQ er den eneste organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.