Stålforbrugere kan tjekke ud af limboland

Af Brian Arnholm Alexis, Head of SCM & Kam Operations, Lemvigh-Müller

Siden sidste år har stålmarkedet været præget af meget stor usikkerhed på grund af USA’s toldrestriktioner og EU's midlertidige kvoteordning, de såkaldte safeguards.

Med EU’s nye, længerevarende, tre-årige kvoteordning, som blev vedtaget 2. februar, kan vi endelig vinke farvel til Limboland. Godt nok er stålmarkedet af natur særdeles volatilt og derfor også temmelig uforudsigeligt, men nu kender vi rammerne for de næste tre års import af stål til EU.

Men hvad betyder den nye kvoteordning så for den enkelte virksomhed, der bruger stål? Stiger priserne? Er leverancesikkerheden truet? Det er spørgsmål, vi hos Lemvigh-Müller hører fra vores kunder, og som vi også selv som stålgrossist naturligt forholder os til.

’Keep calm and carry on’

Den engelske talemåde ’Keep calm and carry on’ er lige nu det bedste råd, vi kan give. Ud fra en overordnet betragtning vil den nye kvoteordning ikke få helt stor betydning nu og her - i hvert fald ikke for virksomheder, som aftager mindre mængder stål.

Hos Lemvigh-Müller har vi fyldte stållagre og kan dække det nødvendige behov i meget lang tid. Og kvoterne er for langt de fleste produktområder ganske fair, og de stiger med 5 pct. allerede, når vi rammer 30. juni. Vi forventer uændrede leveringstider på 6-8 uger fra europæiske værker og 10-12 uger fra værker i lande uden for EU. 

Godt nok kan vi se, at råvarepriserne lige nu stiger, men det skyldes andre forhold end kvoterne – fx de aktuelle oversvømmelser i Brasilien. Det er en helt normal konjunktursvingning på stålmarkedet, som netop påvirkes af både storpolitik, handelspraksisser rundt om i verden, den globale økonomi og ja, naturkatastrofer.  

Byggeriet kan blive presset

Når alt det er sagt, så kan kvoterne godt presse priserne i vejret på kamstål og valsetråd. For de produkter er kvoterne kritisk lave, og der er risiko for, at de bliver opbrugt inden 30. juni. Det kan blive et problem i byggebranchen.

Herudover er kvoten for galvaniseret stål opdelt i to – en kvote til ’automotive-segmentet’ og en til ’industri-segmentet’ - og det gør det ekstra komplekst at spå om. Vi ser faldende efterspørgsel fra automotive-segmentet på galvaniseret stål, og i industri-segmentet er der stagnation, så umiddelbart er der ingen risiko for at ramme ’kvotemuren’ her, men vi må afvente udviklingen og se, hvad der sker. Og så har vi slet ikke talt om den helt store ’dark horse’ på stålmarkedet lige nu: Brexit…

TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.