”Det bliver så fedt at printe i metal”

Industritekniker-lærlingene på Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier kan slet ikke vente med at få fingrene i den nyeste teknologi – 3D metal-printeren. Nicolaj og Andreas er klar med ideer, der skal prøves og printes.

Eleverne på Herningsholm Erhvervsskole kan hver dag kaste lange blikke på det nye vidunder – 3 D metalprinteren. Men det avancerede, digitale værktøj, som er på vej ind i de store industrivirksomheder i Danmark, er lukket inde bag en solid glasvæg.

I første omgang må de kommende industriteknikere på hovedforløbet nøjes med at drømme og glæde sig til den kommende undervisning i 3 D-teknologien. Der er alene adgang til Aladdins hule sammen med udvalgte undervisere.

- Det er virkelig fedt, at vores skole har anskaffet sig denne metal-printer. Bare vi kunne gå ind og prøve af, lege og teste teknologien allerede nu. Men jeg har hørt, at der hver onsdag bliver aftenskole, hvor man kan bruge alt værktøj på skolen. Der skal jeg helt sikkert arbejde med printeren, siger Andreas Hentze Poulsen, industriteknikerlærling hos ES Stålindustri i Vildbjerg.

3D print på værelset

Nicolaj Sørensen, lærling hos Lem Beslagfabrik, er mindst lige så begejstret. Han har sin egen 3 D printer stående hjemme, hvor han i fritiden arbejder med at lave prototyper i plast.

- Det fantastiske ved print er, at kompleksitet er gratis. Det koster lige meget, om man laver et emne simpelt eller komplekst. Man kan printe sig frem til elementer med meget lavere vægt, men den samme styrke som i en normal konstruktion. Det er helt andre muligheder end på en fræser. Jeg glæder mig helt vildt til at prøve de muligheder af med print i metal, siger Nicolaj Sørensen, da vi mødes til et interview ved det nyindrettede printlokale.

Hjemme på Lem Beslagfabrik har Nicolaj Sørensen erfaring med at printe eksempelvis fixturer i plast – men holdbarheden er ikke tilfredsstillende.

- Med en metalprinter er vi ude over plast-problemer med smeltning og lav holdbarhed. Printet i rustfast kan vi lave fixturer og andre mindre værktøjer, der kan holde i mange år. Samtidig kan det betyde, at der bliver økonomi i måske at lave fixtur til en serie på 10 styk til en kunde. Sådan noget håber jeg, at vi har fået prøvet af og ved meget mere om, når vi kommer hjem i virksomheden, siger Nicolaj Sørensen.

Fræseren lever videre

Andreas Hentze Poulsen ser også store perspektiver i 3 D print i metal, men fræseren ender ikke i skrotbunken de førte mange år. Der er lærlingen helt fast i stemmen.

- Kan man tegne det i 3 D, så kan man også printe det. Det er fascinerende. Men jeg tror ikke, at vi kan undvære fræseren. Print kræver stadig en del efterbehandling. Samtidig er print stadig en langsommelig teknologi. Samlet ser jeg i første omgang printerne som et nyt værktøj og et supplement til CNC fræserne på virksomhederne.

Vi vil arbejde et spændende sted

Det er heller ingen tvivl i stemmen, når man spørger den kommende generation, om teknologiske muligheder og investeringer får afgørende betydning for valg af kommende arbejdsplads.

- Jeg vil helt sikkert få efter at arbejde på en virksomhed, der er fuldt opdateret på teknologi og som hele tiden fokuserer på udvikling. Ellers er det ikke en interessant arbejdsplads. 3 D print i både metal og plast vil helt sikkert spille en rolle i udvikling i de kommende år, siger Nicolaj Sørensen.

Selv en mindre 3 D Metalprinter som i Herningsholm med en begrænsning på en diameter på 100 mm er i en investeringsklasse, som mindre og mellemstore virksomheder har svært ved at finansiere. 1,5 millioner kroner kostede printeren i Herning.

- Men måske kunne virksomheder lokalt gå sammen om en printer og derved komme i gang. Det håber jeg. Det er jo sjovest at bruge det, man lige har lært. Jeg tror også, at virksomhederne er klar over, at efterspørgslen efter print bare bliver større og større, siger Nicolaj Sørensen.

TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.