Stadig travlhed i de mindre industrivirksomheder

Det går stadig godt for mange af TEKNIQ Arbejdsgivernes industrimedlemmer, men blandt andet BREXIT og handelskrig skaber usikkerhed. Sådan lyder vurderingen fra udviklingschef Lise Daldorph.

Der er stadig godt fyldt i ordrebøgerne hos den største del af TEKNIQ Arbejdsgivernes industrimedlemmer. Men samtidig oplever industrien en generel opbremsning i Europa.

”Danmark har endnu ikke været voldsomt præget af den samme tendens, men vi kan mærke, at man holder øje, og gør klar til at kunne nedjustere,” vurderer Lise Daldorph, udviklingschef hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Opbremsningen i Europa skyldes primært usikkerheder som handelskrig og BREXIT – foruden en tilbageholdelse af nye investeringer. Alligevel er der ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne altså stadig en generel optimisme blandt de danske industrivirksomheder.

”Når vi kigger på vores industrimedlemmer, oplever vi, at det stadig går godt, og at de har travlt. Selvom nogle af dem faktisk leverer ind til den tyske bilindustri, så har de endnu ikke mærket effekten af nedgangen her,” siger Lise Daldorph, der også baserer vurderingen på de nyeste konjunkturtal fra Danmarks Statistik.

Hun understreger, at en del af forklaringen på den positive industristemning kan være, at mange af TEKNIQ Arbejdsgivernes medlemmer leverer maskinudstyr og underleverancer til andre industrier som medicinal, andre maskiner (herunder vindmøller) samt energi & miljø, der ”lever” efter en anden vækstdynamik, end den generelle konjunktur.

Arbejdskraftmangel på retur

Manglen på kvalificeret arbejdskraft som en produktionsbegrænsende faktor har toppet på europæisk plan og er nu faldende.

”Det er jo på den ene side positivt, men samtidig er det en konsekvens af en faldende produktion. Igen ser vi, at Danmark ikke er så påvirket af dette (endnu),” forklarer Lise Daldorph og uddyber:

”For nylig gennemførte vi da også en undersøgelse, der viste at 18 procent af vores medlemmer har måttet sige nej til ordrer som en konsekvens af manglen på kvalificeret arbejdskraft.”

TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.