Tina Voldby

2012 8283

Anne Birkelund

anb@tekniq.dk

Lokal elinstallatør fik folketingspolitisk besøg

Fredag kunne ENELCO byde velkommen til folketingsmedlem og finansordfører René Christensen (DF), som fik et indblik i virkeligheden for installationsbranchen og det lokale erhvervsliv.

rene christensen df besøgte lokal ellinstallatør
René Christensen (DF), MF, Jesper Kloster Larsen, teknisk chef på Nykøbing F. Sygehus, elinstallatør Lars Sørensen, ENELCO og elinstallatør Jacob Svendsen, ENELCO.

Installationsbranchen er inde i en rivende udvikling. Men hvis væksten skal fortsætte, er det afgørende, at man fra politisk side sørger for at sikre, at erhvervslivet får optimale muligheder for at udnytte potentialet.

Det gælder ikke mindst på Lolland-Falster, hvor elinstallationsvirksomheden ENELCO fredag den 18. januar fik besøg af René Christensen, så han kunne få et indtryk af de muligheder og udfordringer, som regionens installationsvirksomheder står overfor.

Besøget begyndte med en rundvisning i de nye bygninger på Nykøbing Falster Sygehus, hvor der var mulighed for at se de tekniske installationer, som bliver en stadig større og vigtigere del af byggeriet. Samtidig gav besøget mulighed for at diskutere behovet for smidigere udbud i forbindelse med større projekter som netop sygehusbyggerierne.

”Vi oplevede, at udbuddet blev annulleret i flere omgange, og det kostede både os og de øvrige tilbudsgivere mange penge og ressourcer. Derfor skal politikerne være mere kritiske over for de rådgivere, som udformer udbuddene,” sagde Lars Sørensen, indehaver af ENELCO og medlem af TEKNIQ-råd Sjælland.

Han fortalte også om fordelene ved at udbyde offentlige opgaver i fagentrepriser i stedet for de store totalentrepriser, fordi det giver mulighed for at sparre med installatørerne undervejs og løbende afstemme forventningerne.

En indsats for flere lærlinge

Lars Sørensen fik samtidig mulighed for at fortælle om ENELCOs indsats for at uddanne lærlinge.

”Branchen tager sit ansvar alvorligt, og vi ser det som vores pligt at uddanne mange lærlinge og dermed sikre fremtidens arbejdskraft,” sagde Lars Sørensen.

Virksomheden har i dag syv lærlinge og aftaler med yderligere to om at starte. Installationsbranchen hører til blandt de brancher, der uddanner flest lærlinge og har i gennemsnit 25 lærlinge for hver 100 svende.

ENELCO har også ansat en flygtning som lærling og har en anden flygtning i praktik, ligesom virksomheden har flere kvindelige lærlinge ansat og deltager i det landsdækkende initiativ Boss Ladies, som skal få flere kvinder ind i branchen.

Møde med stof til eftertanke

”Mødet i dag har givet stof til eftertanke. Det er altid spændende at tale med fagfolk, og jeg har noget at tage med hjem. Set med Christiansborg-briller handler det blandt andet om, hvordan vi bruger vores penge bedst - også i forhold til de udfordringer, der kan være ved store byggerier”, sagde René Christensen efter mødet.

Også Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Installationsbranchen, deltog i virksomhedsbesøget.

”Vi sætter stor pris på, at en politiker som René Christensen har lyst til at komme på besøg hos eksempelvis ENELCO. Det er virksomheder, der er helt på forkant både med den grønne og teknologiske omstilling, og når det gælder om at ansætte lærlinge. Det kræver så også, at man fra politisk hold kender den virkelighed, virksomhederne på Lolland-Falster og i resten af landet, navigerer rundt i til daglig,” sagde hun.