TEKNIQ Arbejdsgiverne viste flaget på Folkemødet

folkemøde 2019 tekniq arbejdsgiverne

Energieffektiviseringer, uddannelse og robotter var på programmet, da TEKNIQ Arbejdsgiverne deltog på årets Folkemøde for første gang som ny fælles organisation.

Af Anne Birkelund

”Jeg lærer faktisk noget af at være med i jeres quizzer”.

Det fastslog tidligere transportminister Magnus Heunicke (S), da han for tredje år i træk deltog i ”Energy Special: Hvem vil være millionær”, der var arrangeret af TEKNIQ Arbejdsgiverne sammen med Blik- og Rørarbejderforbundet og Dansk El-Forbund med Jes Dorph som vært.

Emnerne var energieffektiviseringer, grøn omstilling og ikke mindst indeklima i folkeskolen, som Magnus Heunicke sagde, at han var blevet langt mere opmærksom på efter sidste år quiz. Igen i år dystede han mod energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt med de tre organisationers formænd som medkombattanter og livliner. Der var kamp til stregen, og det var en både lettet og særdeles glad Heunicke, der endte som årets vinder.

Det skete dog ikke uden hjælp fra livlinen Henrik Fugmann, formand for TEKNIQ Arbejdsgiverne, der samtidig kom med en opfordring til den kommende regering:

”Op mod 40 procent af Danmarks energiforbrug anvendes i bygningerne, og vores ønske til den kommende regering er, at der bliver skruet kraftigt op for ambitionerne for at energieffektiviseringerne," sagde Henrik Fugmann.

Walk & Talk

Men der var også mange andre emner på TEKNIQ Arbejdsgivernes Folkemøde-dagsorden: I Ingeniørforeningens telt deltog blandt andre Mads Graves Larsen, direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, i en debat om, hvor robotteknologien er på vej hen.

Der var her enighed om, at automatisering og brugen af robotter er nøglen til god vækst for produktions-Danmark. Men som Mads Graves Larsen pegede på, kræver det, at virksomheder har nogle ordentlige rammer at arbejde indenfor.

"Vi er i fuld gang med automatiseringen ude i virksomheden og har været det længe. Men vi skal sikre, at der også fremover er politisk fokus på området," sagde han.

Senere på dagen rykkede debatten ud på gaden i Allinge med et Walk & Talk-arrangement med næstformand i TEKNIQ Arbejdsgiverne Fleming Frederiksen og næstformand i Dansk Metal René Nielsen. Det var en gentagelse af sidste års succes, og der kom masser af både indspark og spørgsmål fra de omkringgående deltagere. Denne gang handlede det om, hvordan vi får flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse og sikrer, at der er nok arbejdskraft i fremtiden.

De kendte typen

Erhvervsuddannelse var også emnet på ”Kender du (uddannelses-)typen” med Anne Glad som vært. Her skulle deltagerne gætte, hvem der havde hvilke uddannelse. Og var der noget, som deltagerne fra både de røde og blå ungdomspartier og organisationerne var enige om, var det, at der skal gøres betydeligt mere for at tale erhvervsuddannelserne op end samtlige tidligere regeringer har gjort.

Derudover var TEKNIQ Arbejdsgiverne vært for et større netværksarrangement med deltagelse af knap 30 organisationer, politikere og andre interessenter, som diskuterede elektrificeringen betydning for Danmark og branchen.

I alt har TEKNIQ Arbejdsgiverne været involveret i 15 arrangementer på dette års Folkemødet som enten vært, medarrangør eller debattør. Blandt de øvrige emner var cirkulær økonomi, erhvervslivets rolle i den grønne omstilling sundhed og trivsel på arbejdspladsen, de 17 verdensmål, kvinder i branchen mv.

Det var første gang, at TEKNIQ Arbejdsgiverne deltog som samlet organisation på Folkemødet og dermed fik muligheden for at markere på både installationsbranchen og industriens holdninger over for de 114.000 organisationsfolk, politikere og almindelige danskere, som lagde vejen forbi Allinge i år.

Se video fra TEKNIQ Arbejdsgiverne på Folkemødet her:

(Klik her, hvis du ønsker at se videoen i fuld skærm)

TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.