Ny CEO i Wila efter kapitalkæde-investering

Trods fremgang og sorte tal på bundlinjen har Lars Lauridsen besluttet at sælge 40 procent af sit livsværk, Wila A/S til et investeringsselskab. Læs her hvorfor.

Wila A/S har pr. 29. maj 2019 solgt 40 procent af virksomheden til investeringsselskabet Industri Udvikling for et uoplyst millionbeløb. Handlen er indgået med henblik på at styrke Wilas vækstrejse. med fortsat base i Silkeborg. Administrerende direktør og stifter af Wila, Lars Lauridsen, bevarer aktiemajoriteten i virksomheden.

- Med frasalget ønsker vi at fortsætte vores nuværende arbejde med at professionalisere virksomheden og hele tiden blive bedre til det vi gør. Det er et kæmpe kompetenceløft for Wila, at vi får en så erfaren og vækstorienteret partner som Industri Udvikling med i ejerkredsen, siger Lars Lauridsen, administrerende direktør i Wila A/S.

Hvorfor sælge aktier netop nu. Wila har netop lavet et rekordoverskud på 11.5 mio. kr. ?

- Jeg er uddannet maskinarbejder. Min kone og meddirektør Jette er uddannet pædagog. På 21 år har vi skabt en virksomhed, som vi er stolte af. Men det gælder som ejerleder om at erkende sine styrker og svagheder. Der skal helt andre kompetencer til at udvikle Wila til næste trin. Dem får vi ind med Industriel Udvikling i ejerkredsen.

Hvad betyder det helt konkret?

- For det første skal vi have ansat en CEO med helt andre kompetencer, end dem vi har haft som ledere af Wila. For den rette direktør ligger der også en mulighed for at købe 20 procent af aktierne og være med til at indfri de ambitiøse planer om at fordoble omsætningen på fem til seks år. Det bliver altså en direktør med hånden på kogepladen.

Hvordan vil det ellers blive synligt for de ansatte?

- Vi skal frigøre kapacitet i produktionen. Derfor er der en række produktioner, som vi vil lægge ud til leverandører til glæde for dem og for os. Vi startede selv som en mindre smed i garagen for de større. Nu er vi selv blevet store. Samtidig skal der også ansættes flere ingeniører. Det skaber værdi, udvikling og omsætning i virksomheden. Endelig skal der også etableres en egentlig salgsorganisation, der kan være med til at skabe væksten. Salg har jeg jo nærmest klaret sammen med et par andre medarbejdere indtil nu, siger direktør Lars Lauridsen.

Læs stort interview om den lange vej fra første kontakt til endelig kontrakt med en kapitalfond i næste nummer af magasinet ”Industri & Teknik,” der udkommer i uge 27.

Wilas nye bestyrelse med Jette og Lars Lauridsen i midten. Den nye bestyrelse søger som det første en ny CEO.

TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.