Tina Voldby

Underdirektør

tvo@tekniq.dk

2012 8283

Ambitiøse og kvalitetsbevidste lærlinge fik ML-prisen

En række af landets dygtigste lærlinge indenfor metalindustrien blev i dag hædret med ML-prisen, som blev overrakt i Den Sorte Diamant i København. En overrækkelse, der ifølge brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne også er en vigtig markering af den faglighed og kvalitet, uddannelserne rummer.

Smilene var brede, da lærlinge fra metalindustrien fredag fik overrakt ML-prisen (Metalindustriens Lærlingepris) i Den Sorte Diamant i København. Prisen er en velkommen anerkendelse af det hårde arbejde, lærlingene har lagt i deres uddannelser, og de krav, der stilles til både faglighed og præcision.

”Mit arbejde skal bare være i orden og pænt at se på. Jeg går op i finessen i arbejdet. Det skal være fuldstændigt plant, når man er færdig med at slibe svejsningen. Den skal simpelthen ikke kunne ses. Så er jeg tilfreds med min indsats,” sagde en af vinderne, Jack Könicke Modin, som har stået i lære hos Chris Jensen Kalundborg som rustfast smed.

Samme holdning mødte man hos en anden af prismodtagerne, Kasper Dam Olesen, der ligeledes havde valgt uddannelsen som rustfast smed.

”Jeg er fascineret af hele processen, når vi bygger. Rustfrit har jo den fineste finish, og vores arbejde kræver stor præcision. Det kan jeg godt lide ved vores fag. Jeg har både været i Tyskland og Sverige som lærling. Det er spændende først at bygge og så senere stå derude ved kunden og få det hele til at køre,” sagde Kasper Dam Olesen, der er uddannet hos Nikodan Conveyor Systems i Nørre Snede.

Hos den tredje prismodtager, klejnsmeden Mathias Selchau Nielsen, der har stået i lære hos Sydhavnens Smede & Maskinværksted i Vordingborg, var det også fagligheden, som var i fokus.

”Jeg er nok noget af en perfektionist. Jeg elsker at pudse, slibe og polere til detaljen sidder der. I første omgang ville jeg være rustfast smed, men jeg er meget glad i dag for at være klejnsmed,” sagde han.

Vigtigt at fremhæve rollemodellerne

For at kunne komme i betragtning til ML-prisen skal lærlingen have topkarakteren 12 til svendeprøven og desuden have udmærket sig som både en god kollega og samarbejdspartner. Lærlingen skal så indstilles af både praktikvirksomheden og den erhvervsskole, vedkommende går på.

ML-prisen uddeles af Metalindustriens Uddannelsesudvalg i samarbejde med TEKNIQ Arbejdsgiverne, DI og Dansk Metal. Her ser man både prisen som en anerkendelse af branchens dygtigste lærlinge og en markering af de teknisk krævende metalfag.

”Det er en branche, der stiller store krav til lærlingenes faglighed og tekniske kunnen. Samtidig er evnen til at samarbejde med kollegerne altafgørende, når man skal levere et produkt af den højeste kvalitet. Alt det kan de tre prismodtagere,” siger Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal.

”Det er ingen hemmelighed, at vi kæmper for at trække tilstrækkeligt med dygtige unge til erhvervsuddannelserne – ikke mindst industri- og smedeuddannelserne. Skal det lykkes, har vi blandt andet brug for gode repræsentanter for uddannelserne. Derfor er det også vigtigt at fremhæve dem, der er helt i front for deres fag. Det er modtagerne af ML-priserne,” forklarer Tina Voldby.

Prismodtagerne

Jack Könicke Modin Christensen

• Virksomhed: Chris Jensen Kalundborg K/S
  • Uddannelse: Smed (rustfast)
  • Skole: EUC Nordvestsjælland

Kasper Dam Olesen

• Virksomhed: Nikodan Conveyor Systems A/S
  • Uddannelse: Smed (rustfast)
  • Skole: College 360

Mathias Selchau Nielsen

• Virksomhed: Sydhavnens Smede & Maskinværksted
  • Uddannelse: Klejnsmed
  • Skole: EUC Sjælland

Fakta om ML-prisen

• Prisen er siden 2002 blevet uddelt til 25 nyudlærte svende, der har gennemført en erhvervsuddannelse inden for metalindustrien.
  • Der indstilles 4-500 kandidater hvert år.
  • Prisen uddeles af Metalindustriens Uddannelsesudvalg (MI) i samarbejde med TEKNIQ Arbejdsgiverne, DI og Dansk Metal.
  • Lærlingen skal indstilles både af praktikvirksomheden og erhvervsskolen.
  • Lærlingen skal have topkarakteren 12 til svendeprøven.
  • Lærlingen skal have udmærket sig som en god kollega og samarbejdspartner.

TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.