Tina Voldby

Anne Birkelund

tekniq-arbejdsgiverne-linkedin

anb@tekniq.dk

Nyt slag for industri- og smedeuddannelserne

Mandag den 13. januar fortsætter TEKNIQ Arbejdsgiverne og Dansk Metal deres kampagne for at få flere unge til at vælge en uddannelse indenfor metalindustrien.

I november 2019 blev første del kampagnen lanceret med annoncer og en kort film på de sociale medier. Den viser eksempler på, hvad branchen beskæftiger sig og er indtil videre blevet set af over 100.000 brugere.

”Vi har brug for de unge, og vi vil gerne vise dem, hvordan de med en industri- eller smedeuddannelse kan være med til at forme Danmark. Det er en moderne branche med masser af gode jobmuligheder, hvor man kan arbejde med den nyeste teknologi, styre robotter, lave 3D-tegninger og programmere CNC-maskiner,” siger Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Filmen er også omdrejningspunktet i de nye annoncer på især Facebook, der rettes mod de unge de kommende par uger.

Som medlemsvirksomheder er I meget velkomne til at bruge filmen på jeres hjemmesider, i arbejdet på skolerne og erhvervslivet i øvrigt. Den kan hentes herunder - med eller uden undertekster.

Se filmen her

Link til filmen uden undertekster
Link til filmen med undertekster

Der er også oprettet et særligt website, som gradvist vil blive udbygget med mere information om uddannelserne og materiale til virksomhederne.

Tag en ekstra lærling

Virksomhederne spiller også en helt central rolle, når det gælder om at uddanne flere lærlinge. Derfor har TEKNIQ Arbejdsgiverne lanceret kampagnen ”Tag en ekstra lærling”, der blandt andet skal hjælpe virksomhederne med gode råd til at ansætte lærlinge.

”Medlemsvirksomhederne gør allerede en stor indsats for at ansætte lærlinge. Men vi skal have uddannet endnu flere, og vi har derfor udviklet nogle værktøjer, som giver virksomhederne et overblik over, hvordan de sammensætter et godt uddannelsesforløb for lærlingene,” siger Tina Voldby.

Materialet består af en mappe med 10 gode råd, når man ansætter lærlinge, og plakater med oversigt over uddannelsesforløb:

Materialet kan bestilles ved henvendelse på telefon: 43 43 60 00.

TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.