Tina Voldby

Underdirektør

tvo@tekniq.dk

2012 8283

DR satte lærlingesituation på sendefladen

Det markante fald i antallet af indgåede uddannelsesaftaler under coronakrisen har også fundet vej til mediernes. Tirsdag var det DR, som bl.a. gav taletid til TEKNIQ Arbejdsgiverne i en statusrapport om lærlingesituationen.

Elektrikerlærlingen Viktor er en af mange, som disse tider oplever, at coronakrisen har gjort det sværere at få en læreplads. Det fortalte han om i morgennyhederne på DR1, hvor der også var taletid til Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, som bekræftede, at virusudbruddet har haft store konsekvenser for antallet af nye uddannelsesaftaler.

”Vi er meget bekymrede for de unge lærlinge i denne tid. Viktor og mange andre, som er ved at afslutte grundforløbet, kommer til at mangle deres lærepladser. På det anden side er jo også meget forståeligt, at virksomhederne reber sejlene og skærer omkostningerne til,” sagde Tina Voldby og uddybede:

”Det vil desværre betyde, at nogen lærlinge oplever ikke at få forlænget deres uddannelsesaftaler, og nogen vil slet ikke få mulighed for at komme i praktik. Derfor skal vi også have gjort noget ved situationen hurtigst muligt,” sagde hun.

Tina Voldby blev også spurgt, om ikke virksomhederne har et særligt socialt ansvar i disse tider.

”Jo, men den nemmeste måde for virksomhederne at skære ned på omkostningerne er jo trods alt ved ikke at ansætte nye medarbejdere, og der kommer lærlingene også i klemme,” sagde hun og forklarede:

”Det er ikke det samme som at sige, at virksomhederne ikke har et socialt ansvar. Jeg er sikker på, som Viktor også siger, at virksomhederne tager pænt imod ham, men de er også i en ufattelig vanskelig situation lige nu, og har brug for at vide, hvordan deres ordrebøger ser ud – ikke mindst efter sommerferien, og når eksempelvis lønkompensationsordningerne udløber,” understregede hun.

Det blev diskuteret, om de opsparede midler fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) kunne være en løsning.

”Jeg mener, vi bliver nødt til økonomisk at holde hånden under virksomhederne, der tager lærlinge. Og nu har i jo selv diskuteret, at der ligger nogen penge og svømmer rundt i AUB-ordningen. Det er arbejdsgivernes penge, og der vil ligge omkring 6 mia. kr. ved årets udgang. Det, der er helt afgørende, er, at virksomhederne får disse penge tilbage og at de bliver brugt til at understøtte, at man indgår nye uddannelsesaftaler, så vi ikke taber en hel generation af unge på gulvet, for det ville være brandærgerligt,” sagde Tina Voldby.

Opdatering: Torsdag den 28. maj har regeringen og arbejdsmarkedets parter indgået aftale, der letter virksomhedernes lærlingeomkostninger mærkbart. Læs pressemeddelelsen her

Se TV-AVISEN 18:30 fra den 19. maj her (indslaget starter 20:15 inde).

Tina Voldby på DR1.
Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, var tirsdag på skærmen for at gøre status over lærlingesituationen under coronakrisen.

TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.