Glødende debat om erhvervsskolernes fremtid

Den seneste uge er der for alvor kommet gang i trepartsforhandlingerne om erhvervsuddannelsernes fremtid.

TEKNIQ Arbejdsgiverne har også kastet sig ud i debatten – både med egne synspunkter og en nuancering af det generelt negative billede, som nogle andre organisationer tegner af uddannelserne.

Herunder kan du finde en række af TEKNIQ Arbejdsgivernes indspark fra den seneste uge:

fremtidens-faglaerte

Gymnasiet skal ikke uddanne fremtidens faglærte

Det giver god mening i højere grad at lade gymnasierne fungere som trædesten på vejen til at få flere unge til vælge en erhvervsuddannelse. Men løsningen er er ikke at smelte erhvervsskoler og gymnasier sammen – der skal være flere veje til en karriere som faglært.

Debatindlæg fra Jyllands-Posten

tekniq-til-sass

TEKNIQ Arbejdsgiverne til Sass: Erhvervsuddannelser virker, det gør stereotype påstande ikke

REPLIK: Henrik Sass Larsen må droppe 1700-tallets stereotype påstande og fordomme om erhvervsuddannelserne, der ikke har noget at gøre med virkeligheden. De erhvervsfaglige uddannelser virker nemlig, skriver Troels Blicher Danielsen.

Debatindlæg fra Altinget

beloenne-virksomheder-laerlinge

Vi skal belønne virksomheder for at tage lærlinge

DEBAT: Der er ingen grund til at tale erhvervsuddannelserne ned. Tværtimod skal vi være bedre til at dyrke succeserne og give erhvervsskolerne optimale muligheder for at tiltrække flere elever, end det er tilfældet i dag, skriver Tina Voldby.

Debatindlæg fra Altinget

laeserbrev-erhvervsuddannelser

Rigtig diagnose, forkert kur

Der er stadig alt for få, som søger ind på erhvervsuddannelserne.
Så langt er vi fuldstændig enige med Palle Damborg, indehaver af Jysk Display, som i den seneste udgave af Erhverv+ gik i kødet på den hidtidige målsætning og strategi for at få flere unge til at søge ind på landets erhvervsskoler. Hans diagnose er således fuldstændig rigtig.

Debatindlæg fra Erhverv+ (s. 20)

troels-blicher-danielsen-erhvervsuddannelser

Fremtidens faglærte skal ikke gå i gymnasiet

Det tager tid at ændre vaner og kulturer og bygge stærke erhvervsskoler og erhvervsuddannelser op, der matcher tiden. Det kræver flid, hårdt arbejde og tålmodighed. Jeg er med på, det er noget, der ikke er så meget oppe i tiden, men vi har altså været i gang med en omstilling af erhvervsskolerne, som er på den rigtige vej, og det er det, vi synes, man skal holde fast i. Og så skal vi lægge op til at uddanne os hele livet.

Adm. direktør, Troels Blicher Danielsen, i indslag på Radio 4

» Lyt med her

TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.