Tina Voldby

Underdirektør

tvo@tekniq.dk

2012 8283

Metallærlinge i topklasse blev kåret

Tre af TEKNIQ Arbejdsgivernes medlemsvirksomheder var repræsenteret, da der i dag i København blev uddelt priser til landets bedste lærlinge i metalindustrien.

ML-priser
Vinderne (fra Venstre mod højre): Magnus Theodor Døssing Petersen, Michell Philippe Juvina og Jon Sander Poulsen.

Glæden var stor, da landets bedste lærlinge i metalindustrien i dag fik overrakt de prestigefulde ML-priser. Iblandt vinderne har tre stået i lære hos virksomheder, der er medlemmer af TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Prisen er en understregning af den faglighed lærlingene indenfor metalfagene udstyres med.

”Det er ekstremt vigtigt at hædre den næste generation af faglærte, der skal føre metal- og industrivirksomhederne ind i fremtiden. Det er samtidig en mulighed for at sætte fokus på en række uddannelser, som er en del af hele fundamentet under dansk erhvervsliv,” sagde Tina Voldby, underdirektør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.200 indenfor el, vvs og metal.

ML-prisen uddeles af Metalindustriens Uddannelsesudvalg i samarbejde med TEKNIQ Arbejdsgiverne, Dansk Metal og DI.

De tre vindere:

Magnus Theodor Døssing Petersen – klejnsmed:

”Jeg kan lide at gøre tingene ordentligt. Det betyder nemlig, at man får flere sjove og spændende opgaver,” sagde prismodtageren, der har gennemført uddannelsen som klejnsmed på EUC Lillebælt.

Har stået i lære hos: Nr. Bjært Smedie ApS.

”Det er jo også et skulderklap til sådan et lille firma som vores. Bare det at få ham indstillet var vi glade for, men at han så går hen og vinder, det er virkelig stort for både ham og os. Jeg brænder for et at uddanne dygtige lærlinge, og så er det jo rart at se det bære frugt. Det er også en understregning af, at dansk håndværk kan sit kram,” sagde Jan Pedersen, indehaver af Nr. Bjært Smedie ApS.

Michell Philippe Juvina – klejnsmed:

”Man skal jo ikke være for stor i slaget, men jeg får at vide, at jeg har et godt hoved og hænderne godt skruet på – og så investerer jeg meget i det,” sagde prismodtageren, der har gennemført uddannelsen som klejnsmed på EUC Nordvest.

Har stået i lære hos: KSM Stoker

”Det er faktisk anden gang, vi har haft en lærling, der får prisen. Så det kan jo ikke være helt galt, det vi laver. Det er jo først og fremmest op til lærlingene selv, og så gør vi, hvad vi kan for at hjælpe dem på vej,” sagde Jens Mogensen, indehaver af KSM Stoker.

Jon Sander Poulsen – industritekniker:

”Det er ret fedt at få prisen, og jeg har allerede valgt at læse videre til maskinmester. Jeg er jo stadig ung, og på den måde åbner jeg endnu flere muligheder og får fremtidssikret mig på et teknisk studie, hvor man samtidig kommer ud i virkeligheden og bruger både hænder og hoved,” sagde den 23-årige prismodtager, der har gennemført uddannelsen som industritekniker på TECHCOLLEGE.

Har stået i lære hos: MarineShaft

”Vi er da rigtig stolte. Han er gået ind i faget med liv og sjæl, og har været glad for det. Han er typen, der også studerer i fritiden, så han er simpelthen en drømmelærling. Men med en far, der maskinarbejder, så det ligger lidt i generne. Han har lavet sit eget maskinværksted derhjemme, så han er virkelig engageret,” sagde Per Strøm, project manager hos MarineShaft.

Kriterier for at få ML-Prisen:

• Lærlingen skal indstilles af både praktikvirksomheden og erhvervsskolen.
  • Lærlingen skal have opnået topkarakteren 12 til svendeprøven.
  • Lærlingen skal have udmærket sig som en god kollega og samarbejdspartner under uddannelsen.

TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.