Jesper Melgaard

Presseansvarlig

jme@tekniq.dk

Sundhed og bekvemmelighed er to sider af samme sag

På 3F’s hovedkontor i København har coronaudbruddet været med til at påvirke arbejdet med at styrke sikkerheden og brugervenligheden i bygningen. Det har stillet krav til både 3F selv og til den installationsvirksomhed, der har stået for arbejdet.

Foto: 3F
3F's hovedsæde i København, som har fået en virusforebyggende overhaling.

Det var med fokus på både sikkerheden og brugervenligheden, da fagforbundet 3F satte gang i en gennemgang af sikkerheden på hovedkontoret i København. Men midt i projektet blev Danmark ramt af den nye coronavirkelighed, der også kom til at sætte sit præg på de tekniske løsninger, som har gjort sit indtog i den store bygning på Kampmannsgade 4.

”Vi fandt ud af, at der var store lighedstegn mellem bekvemmelighed og sundhed – noget, vi ikke var opmærksomme på til at starte med. Vi fik fx pludselig et stort fokus på, hvor meget vi egentlig rører ved håndtag og lignende i hverdagen. Og vi har derfor gjort endnu mere for at sikre berøringsfrie løsninger, så vores medarbejdere og gæster kan komme let og sikkert rundt i bygningen,” forklarer Henrik Voelsberg, som er driftschef hos 3F og har været tovholder på projektet.

”De mest brugte døre er blevet automatiske, og vi kigger desuden på muligheden for at benytte scanning af ansigt, hånd eller nummerplade, så man slipper for at røre en terminal, når man skal ind eller kommer kørende til bygningen. Noget, der også har betydning for at bremse eksempelvis coronavirus,” siger han.

Gælder om at tænke langsigtet

Det er virksomheden Fugmann A/S, der har stået for installationsarbejdet. Her har man arbejdet tæt sammen med 3F for at finde de rigtige tekniske løsninger, der kunne hjælpe med at kombinere virusbekæmpelse med brugervenlighed.

”Vi oplever desværre ofte, at kunder stadig primært kigger på her og nu prisen, når de skal vælge tekniske løsninger, som ellers vil kunne hjælpe med fx at stoppe virusudbrud. I det konkrete tilfælde var 3F dog hurtige til at se de fordele, det giver, hvis man kigger lidt mere langsigtet på værdien af de installationer, der sættes ind i bygningerne,” siger projektleder Jesper Højlund fra Fugmann A/S.

Han understreger, at det faktisk ikke behøver at give de store ekstraomkostninger, hvis man vælger at investere i tekniske løsninger, der holder vira som corona fra døren.

”Det gælder bare om at tænke dem ind i projekterne fra starten. Samtidig er det et marked, som naturligt nok udvikler sig meget hurtigt i øjeblikket. Så udbuddet af gode og effektive løsninger er store – lige fra berøringsfri betjening af døre, vandhaner, lys og varme til automatisk adgangskontrol,” siger han.

Sparer på driften

Hos 3F har man også kigget på omkostningerne ved at integrere tekniske løsninger til virusbekæmpelse.

”Vi har fundet ud af, at pris og sundhed ikke behøver at være hinandens modsætninger. Udgangspunktet er naturligvis vores medarbejderes og gæsters ve og vel, men samtidig kan vi se nogle driftsfordele ved eksempelvis at investere i berøringsfri betjening, som jo ikke kræver den samme konstante rengøring som mere traditionelle løsninger,” siger Henrik Voelsberg.

Han understreger dog også, at det har krævet tæt dialog med den udførende installatør at finde frem til de rette løsninger.

”Det gælder om at være krævende. Når jeg går ind og samarbejder med en installationsvirksomhed, så er det DEM, der er eksperterne og skal komme med løsningerne på vores mål. Der er naturligvis tale om et tæt samarbejde mellem os og dem, men det er leverandøren, der skal vise vejen,” siger Henrik Voelsberg og uddyber:

”Den gode samarbejdspartner er den, der både kan inspirere og fortælle om faldgruberne, så vi i sidste ende får de løsninger, der både kan løfte sikkerheden, sundheden og brugervenligheden i vores bygning. Og det, synes jeg, er lykkedes her.”

TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.