Arbejdsgiver har pligt til at organisere samarbejdet om arbejdsmiljø og sikre, at samarbejdet fungerer og er effektivt i hverdagen.
I de virksomheder, hvor der er krav om en arbejdsmiljøorganisation (AMO), skal arbejdsgiver tage initiativ til oprettelse og i samarbejde med medarbejderne aftale det antal arbejdsmiljøgrupper, der er nødvendigt for at sikre et effektivt arbejdsmiljøarbejde.
AMO skal oprettes efter det såkaldte nærhedsprincip, der betyder at, AMO afspejler den almindelige organisering i virksomheden og de arbejdsfunktioner, der udføres. Arbejdsgiver skal sørge for, at virksomhedens øverste ledelse er repræsenteret i AMO.
Der skal være lige mange arbejdsledere og AMR i organisationen.
Det er arbejdsgivers ansvar, at der er tilstrækkelig viden, information og ressourcer til stede for medlemmerne i AMO, til at den kan håndtere opgaver og deltage i løsninger.
På baggrund af størrelsen af virksomheden, er der krav til, hvornår der skal oprettes AMO herunder arbejdsmiljøgrupper og –udvalg.
Virksomhedsstørrelse |
Krav om arbejdsmiljøorganisation |
0-9 medarbejdere |
NEJ, krav om dialog |
10-34 medarbejdere |
JA, arbejdsmiljøgrupper |
35 medarbejdere eller flere |
JA, arbejdsmiljøudvalg og -grupper |
Senest opdateret 11-02-2021
TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.
Vi har nu sendt kodeordet til den e-mailadresse, der er registreret på det indtastede medlemsnummer.
Med venlig hilsen
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Tak for din interesse. Vi kontakter dig snart for at fortælle dig mere om, hvorfor det er en god idé for din virksomhed at være medlem af TEKNIQ – den eneste arbejdsgiverorganisation med 100 procent fokus på el- og installationsbranchen.