lone-alstrup-arbejdsmiljoe

Lone Alstrup

Arbejdsmiljøkonsulent

lal@tekniq.dk

7742 4221

Arbejdsmiljødrøftelse

Studerende

Alle virksomheder med ansatte skal holde en årlig arbejdsmiljødrøftelse.

Har virksomheden en arbejdsmiljøorganisation (AMO), er det her, drøftelsen skal foregå. 

I virksomheder med 1- 9 ansatte skal drøftelsen foregå mellem arbejdsgiveren og de ansatte. 

En arbejdsmiljødrøftelse skal indeholde følgende punkter: 

  • Tilrettelægge indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år 
  • Fastlægge hvordan samarbejdet skal foregå
  • Vurdere om det foregående års mål er nået 
  • Fastlægge mål for det kommende års samarbejde
  • Bidrager til kompetenceudviklingsplanen for arbejdsmiljøorganisationen (AMO).

Virksomheder med under 10 ansatte, som ikke har en AMO, skal også drøfte, om der er den nødvendige viden om arbejdsmiljø til stede i virksomheden. 

Det skal overfor Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumenteres at drøftelsen har fundet sted. 

Hvis arbejdsmiljødrøftelsen undlades

Hvis Arbejdstilsynet konstaterer, at drøftelsen ikke har fundet sted, har virksomheden tre måneder til at gøre det.  

Hvis drøftelsen stadig ikke er afholdt inden for de tre måneder, risikerer virksomheden et påbud.


Senest opdateret 07-02-2020

TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.