Hvem må have adgang til persondataene?

Som huskeregel skal så få personer som muligt have adgang til persondata.

Adgang til oplysningerne skal begrænses til personer, der har et sagligt behov for adgang til oplysningerne.

De medarbejdere, der håndterer personaleoplysninger, skal have instruktion og oplæring i, hvad de må gøre med oplysningerne, og hvordan de skal beskytte oplysningerne. Derudover anbefales det, at disse medarbejdere pålægges en fortrolighedserklæring i deres ansættelseskontrakt.

Klik her for at læse mere om dataansvarlig og databenhandler.

Den registrerede har også rettigheder

Den registrerede har ret til at få indsigt i de oplysninger, som virksomheden har registreret om den pågældende person.

Det er væsentligt at bemærke, at der er tale om samtlige oplysninger. Er der eksempelvis tale om en tidligere medarbejder, vil det derfor være alle oplysninger - det vil sige e-mails til og fra den registrerede, lønsedler, skriftlige advarsler, ferie- og sygeregister osv., som den registrerede har ret til at få indsigt i. 

Husk at sondre mellem aktuelle ansatte og tidligere ansatte.

Hvis du er i tvivl, så kontakt TEKNIQ.

Klik her for at læse mere om den registreredes rettigheder.
Klik her for at læse mere om hvornår du har pligt til at ændre eller slette data. 


Senest opdateret 06-04-2018

TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.