Vi har en medarbejder, der har været syg i 3 uger, og vi er usikre på hvordan vi skal håndtere dette. Må vi overhovedet kontakte medarbejderen, når han er syg?
Svar
I må gerne kontakte jeres sygemeldte medarbejder. Mange tror, at arbejdsgiver ikke må kontakte en medarbejder, når denne er langtidssygemeldt. Det er dog en misforståelse.
Som arbejdsgiver må du gerne kontakte dine medarbejdere, når de er syge. Det er selvfølgelig vigtigt, at kontakten har et rimeligt omfang. Derudover er det vigtigt at være opmærksom på, at man som arbejdsgiver faktisk har pligt til at kontakte medarbejderen.
Ifølge sygedagpengeloven har arbejdsgiver pligt til senest fire uger efter første sygedag at afholde en sygefraværssamtale. Formålet er at tale om, hvordan og hvornår medarbejderen kan vende tilbage – eventuelt med gradvis opstart, særlige hensyn eller andre løsninger, der kan lette overgangen tilbage på jobbet.
I nogle tilfælde kan det være en god idé at udfylde en mulighedserklæring sammen. Her drøfter I mulighederne for tilbagevenden, udfylder den første del i fællesskab, og derefter tager medarbejderen erklæringen med til sin læge, som vurderer og underskriver den.
Fokuser på arbejdsopgaverne
Der er ingen faste regler for, hvordan man indkalder til sygefraværssamtalen. Det kan ske pr. telefon, e-mail eller brev – typisk med et par dages varsel. Samtalen holdes som udgangspunkt på arbejdspladsen, men hvis helbredet eller andre forhold gør det nødvendigt, kan den sagtens foregå telefonisk.
Vær opmærksom på, at du som arbejdsgiver ikke må spørge direkte ind til medarbejderens diagnose eller sygdom. Fokus skal være på, hvilke opgaver medarbejderen kan løse trods sygdom, mulighederne for at vende tilbage, og hvor længe fraværet forventes at vare. Hvis medarbejderen selv vælger at dele oplysninger om sygdommen, må I naturligvis gerne tale om den.