Vi har modtaget et spørgsmål vedr. en eventuel udeladelse af overbelastningsbeskyttelse foran en ladeboks, hvor der anvendes en 20A RCBO (80% reglen for valg af komponenter i tavler - temperaturhensyn), hvilket sammen med den samlede fremføring resulterer i et 6mm2 kabel i stedet for måske forventet 2,5mm2 eller 4mm2.
Vi konsulterer først Anneks A i DS/HD 60364-4-43: "Andre metoder til beskyttelse mod overstrøm." Jævnfør A.2 kan man faktisk anse et kabel for at være overbelastningsbeskyttet, hvis det er korrekt kortslutningsbeskyttet, og der ikke er sandsynlighed for en højere belastning end kablets strømværdi tillader. Dette under forudsætning af, at belastningen er kendt, og det er den eneste belastning på kablet (ingen stikkontakter).
Det vil altså sige, at man her godt kunne se for sig, at der fx kunne anvendes en 20A RCBO og et 4mm2 kabel.
Men, for alle nye installationer skal man huske også at kontrollere, om der gælder yderligere regler end de generelle i Bekendtgørelse 1082 og første bind af Håndbogen. Og her støder vi på Del 7-722: "Krav til særlige installationer eller områder – Forsyning af elektriske køretøjer".
Her kalder afsnit 722.533.101 på forsyning fra egen gruppe OG på overbelastningsbeskyttelse, når der er tale om forsyning af elektriske køretøjer.
Derfor er svaret: nej. Man kan ikke forsikre en 11kW ladeboks med en 20A RCBO og anvende 4mm2 kabel, hvis der er tale om en ladeboks. Det kan godt lade sig gøre i en anden kontekst med en anden type belastning – men den går ikke her.