Spørgsmål besvaret af:Cecilie Aarrebo Hjortshøj, juridisk konsulent og advokatfuldmægtig
Spørgsmål:
En af vores medarbejdere har fået en bestyrelsespost i den lokale fodboldklub, hvilket har medført, at en del af arbejdstiden bruges på at besvare mails og telefonopkald i den forbindelse. Er der noget, vi kan gøre ved det?
Som arbejdsgiver har du ledelsesretten - og dermed retten til at lede og fordele arbejdet, samt fastsætte, hvilke opgaver medarbejderen skal prioritere inden for den aftalte arbejdstid. Hvis medarbejderen bruger arbejdstiden på aktiviteter, der ikke har noget med arbejdspladsen at gøre – som fx bestyrelsesarbejde i en ekstern forening – kan du som arbejdsgiver indskærpe overfor medarbejderen, at arbejdstiden er effektiv.
Det kan ske ved en samtale, hvor medarbejderen gøres opmærksom på, at arbejdstiden skal anvendes effektivt til virksomhedens opgaver, og at private eller eksterne aktiviteter skal foregå uden for arbejdstiden.
Hvis medarbejderen fortsat udfører aktiviteter, der ikke er forbundet med vedkommendes arbejde, og dermed ikke overholder sine forpligtelser til at arbejde effektivt, kan og bør I give en skriftlig advarsel.
Mulighed for adfærdsændring
Selvom det kan virke hårdt at udstede en skriftlig advarsel, bør det betragtes som en mulighed for at tydeliggøre virksomhedens forventninger. Den skriftlige advarsel giver også medarbejderen mulighed for at ændre sin adfærd. Hvis medarbejderen ændrer adfærd som ønsket, får det ingen yderligere konsekvenser for ansættelsen.
I en skriftlig advarsel er det vigtigt klart og præcist at beskrive, hvad medarbejderen har gjort forkert, hvilken adfærd der forventes fremover, samt hvilke konsekvenser det kan have, hvis medarbejderen ikke efterlever dette. Af hensyn til dokumentation anbefales det desuden, at medarbejderen bekræfter modtagelse af advarslen med sin underskrift.
I anbefales at kontakte TEKNIQ’s juridiske afdeling med henblik på konkret rådgivning, hvis I har spørgsmål vedrørende en af jeres medarbejdere.