Danske eksportvirksomheder ser mere positivt på fremtiden efter EU og USA indgik en toldaftale til sommer. Eksportbarometeret stiger til 53, viser en ny rapport, og usikkerheden er aftaget – men udfordringerne er ikke væk.
Efter et markant fald i foråret er optimismen igen på vej op hos danske eksportvirksomheder.
Eksportbarometret, der udarbejdes fire gange om året af Danish Export Association og Jyske Bank, ligger i 3. kvartal på 53 procent. Det er en lille stigning i forhold til andet kvartal, hvor Eksportbarometret endte på 50 procent, det laveste niveau siden energikrisen i 2022.
Den lille stigning signalerer moderat optimisme blandt danske eksportvirksomheder. Stigningen kommer i kølvandet på aftalen mellem EU og USA om 15 procents told på europæiske varer til USA. Selvom tolden i sig selv er en byrde, vurderer hele 73 procent af de adspurgte virksomhederne, at de ikke bliver hårdt ramt.
Ifølge rapporten betyder aftalen først og fremmest, at virksomhederne nu har langt mere forudsigelige rammer at planlægge ud fra.
- Resultaterne i rapporten viser tydeligt, hvor vigtig stabilitet og forudsigelighed er for danske eksportvirksomheder. Selvom aftalen mellem EU og USA har givet mere ro på markedet og øget optimismen, er det vigtigt at huske, at der stadig er uafklarede forhold – blandt andet retssagen i WHO – som kan få betydning for eksportmulighederne fremover. Vi er på rette vej, men vi er ikke i mål endnu, siger Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i TEKNIQ.
Told fylder stadig mest
Toldbarrierer er stadig det forhold, flest eksportører peger på som en udfordring. Seks ud af ti virksomheder vurderer, at told er den største eksterne faktor, som kan påvirke eksportmulighederne i de kommende måneder. Samtidig er dollaren svækket, men også her svarer et stort flertal – 77 procent – at de ikke ser sig hårdt ramt.
Halvdelen af virksomhederne forventer dog, at Trumps handelspolitik samlet set vil give dårligere eksportmuligheder. Kun en mindre andel ser forbedringer. Mange virksomheder har derfor allerede tilpasset deres prisstrategi eller forsøger at reducere afhængigheden af USA. Godt hver femte har dog endnu ikke taget konkrete tiltag.
- Der er mange forhold i USA med den nuværende administration, som gør, at eksporten er under forandring. Toldbarrierer og skiftende handelspolitik betyder, at danske virksomheder hele tiden må tilpasse sig og være opmærksomme på nye udfordringer, men det er klart, at det også tager tid at omstille sin forretning og forretningsforbindelser, siger Maria Schougaard Berntsen.
Flere vælger at sende regningen videre
Eksportbarometeret viser, at tre ud af fire virksomheder vil lade de højere toldsatser slå fuldt igennem på salgspriserne i USA. Dermed bliver det ikke danske virksomheder, men amerikanske kunder og importører, der skal betale den ekstra regning.
Selvom usikkerheden omkring USA-handlen fylder meget, peger rapporten også på, at eksportordreindgangen vurderes højt, og at den samlede stemning er forbedret i forhold til tidligere på året.
Læs mere:
Eksportbarometret udarbejdes af Danish Export Association og Jyske Bank på baggrund af svar fra 250-300 topledere fra danske eksportvirksomheder. Der er i alt 400 topledere med i Eksportbarometers panel, som er grundlaget for de rapporter, som udkommer fire gange om året.