Epx-ekspertgruppen har netop fremlagt anbefalingerne til, hvordan den nye ungdomsuddannelse, epx, skal strikkes sammen. TEKNIQ glæder sig over, at der er lagt stor vægt på unges trivsel, for det er afgørende, at flere unge tager en faglært uddannelse.
- Hvis epx’en for alvor skal lykkes, skal de unge være i centrum. Uddannelsen skal give dem faglig stolthed, praktiske erfaringer og mod på at vælge en vej videre, uanset hvilken. Derfor er vi også glade for, at der er tænkt i faste klasser med færre elever, mulighed for to lærere i undervisningen og at eleven faktisk mærker, hvad undervisningen kan bruges til, siger Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i TEKNIQ.
Stærk faglighed
En af ekspertgruppens anbefalinger var, at der på den nye epx skal være fire faglinjer, som skal udbydes i hele landet:
Samfund, sikkerhed og sundhed
Natur, teknologi og forbrug
Business og innovation
Håndværk, ressourcer og design
Intentionen er, at eleverne skal vælge faglinje ud fra interesse. Hver faglinje skal have et bredt fagligt udgangspunkt, så eleverne ikke efterfølgende fastlåses til bestemte uddannelser eller erhverv. Derudover skal skolerne inddrage lokalsamfundet i undervisningen. Det skal give eleverne mulighed for at arbejde med virkelighedsnære problemstillinger.
- Det er godt, at ekspertgruppen lægger vægt på stærke faglige retninger med de fire linjer og et stærkt fokus på, at lærere deler konkrete erfaringer fra virkeligheden. Det giver de unge en klar retning, som er helt afgørende, for vi har brug for, at flere unge kan se det attraktive i en erhvervsuddannelse efterfølgende, siger Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i TEKNIQ.
Brug for flere faglærte
Hos TEKNIQ er der høje forventninger til den nye gymnasieuddannelse, der i 2030 slår dørene op for helt nye muligheder i kombinationen af praktisk og teoretisk undervisning. Men det er også en nødvendighed, at man lykkes, da virksomhederne i det tekniske erhvervsliv også fremadrettet kommer til at mangle kvalificerede medarbejdere:
- Epx kan blive en stærk løsning, hvis det lykkes at skabe et tæt samarbejde mellem skoler og virksomheder. Det er nøglen til at give de unge relevante kompetencer og samtidig sikre virksomhederne de kvalificerede medarbejdere, der er brug for, især til den grønne omstilling, siger Maria Schougaard Berntsen.