TEKNIQ: Varmepumpesalget stiger – men stadig langt til målet
Publiceret:18. aug. 2025
Skrevet af:MIchael Degn & Kathrine Ejdum Kjølberg
Stadig langt til målet for varmepumpesalg, lyder meldingen fra TEKNIQ.
Efter et historisk lavpunkt i 2024 fortsætter salget af vandbårne varmepumper sin stigning, viser nye salgstal. Men der mangler fortsat klarhed over det langsigtede politisk mål, påpeger TEKNIQ.
Danske boligejere har igen fået mod på at skifte det gamle olie- eller gasfyr ud med en varmepumpe. Nye salgstal viser fortsat fremgang på markedet for vandbårne varmepumper, hvor der i løbet af 2. kvartal blev solgt 3.666 af slagsen.
Det er mere end dobbelt så mange som bundniveauet i 2. kvartal af 2024, hvor der kun blev solgt 1.732 anlæg på landsplan.
- Det viser, at danskernes interesse for varmepumper er intakt, og at teknologien har sin plads. Men skal der leveres på den politiske målsætning om udfasning af gas til boligopvarmning senest i 2035, er der behov for at accelerere salget af varmepumper betragteligt, siger Troels Hartung, bæredygtighedschef i TEKNIQ.
Fremgang det seneste halvandet år på de vandbårne varmepumper, der typisk erstatter olie- og gasfyr i boliger. Kilde: Energistyrelsen/TEKNIQ.
En langsigtet plan er afgørende
TEKNIQ opfordrer til, at forbrugerne og erhvervslivet får en klar og langsigtet plan at forholde sig til, når de skal overveje at udskifte deres gamle olie- eller gasfyr. De seneste par år har været præget af usikkerhed om tidshorisonten for udrulningen af fjernvarme. Senest har man fra politisk side skabt usikkerhed om ambitionen om at udfase gas til boligopvarmning med henvisning til, at naturgassen i stigende omfang erstattes af grøn biogas.
- Det er vigtigt for at kunne rådgive kunderne om mulighederne. Med blandede politiske signaler er det meget svært. Hvis vi som samfund vil holde fast i den positive udvikling i salget af varmepumper fra kvartal til kvartal, skal vi sikre stabile rammer i mange år frem. Vi kan ikke bygge en bæredygtig fremtid på midlertidige løsninger og stop-and go-politik, hvor både forbrugere og virksomheder sidder tilbage med Sorteper, siger Troels Hartung.