TEKNIQ og DUFs kampagne "Tiden kalder på unge stemmer – brug din" er blevet mødt med engagement og opbakning fra både unge og erfarne kræfter i valgkampen.
Hvordan får man unge til at bruge deres stemme? Det spørgsmål var udgangspunktet, da TEKNIQ og Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) i fællesskab lancerede kampagnen ”Tiden kalder på unge stemmer – brug din” forud for efterårets kommunal- og regionalvalg.
Kampagnen blev markeret med et reklamer på busser rundt om i Danmark, et stort banner i Gothersgade i København og besøg på erhvervsskoler.
Også på den politiske arena har kampagnen fået vind i sejlene. Carsten Hansen, indehaver af medlemsvirksomheden Elektrogården i Sorø, havde taget en kampagneplakat med, da han mødte statsminister Mette Frederiksen og børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye under et valgkampsbesøg.
Sammen er vi - uenige
Tirsdag var kampagnen nået til Københavns Rådhus, hvor fem unge lærlinge med vidt forskellige politiske holdninger var på besøg.
Lærlingene debatterede, stillede spørgsmål og reflekterede over unges rolle i demokratiet med byrådskandidaterne Christopher Røhl og Sara Julie Søren fra Radikale Venstre.
Rundvisningen, der var arrangeret af TEKNIQ, demonstrerede, hvordan uenighed og demokratisk dialog kan gå hånd i hånd. Arrangementet havde desuden fokus på, hvordan unge med forskellige perspektiver kan engagere sig i politik uden at miste fællesskabet.