En god modtagelse er med til at sikre fastholdelse af nye medarbejdere, og at man som ny kommer hurtigere ind i opgaverne.
En god modtagelse er med til at sikre fastholdelse af nye medarbejdere, og at man som ny kommer hurtigere ind i opgaverne. Når man er med i fællesskabet på arbejdspladsen øger det trivslen og risikoen for ulykker bliver mindre. Færre ulykker betyder færre udgifter til sygedage m.m., så det betaler sig at tage godt imod en ny medarbejder.
Forskningen viser, at der sker flere ulykker blandt nyansatte. Det skyldes bl.a., at nyansatte gerne vil gøre et godt indtryk, og derfor kan have svært ved at stille spørgsmål og bede om hjælp¹.
For unge og udlændinge kan sproglige og kulturelle barrierer, evt. manglende kompetencer eller kendskab til regler og sikker udførelse af arbejdet gøre det sværere at indgå i fællesskabet. Tryghed og tillid til lederen og kollegaerne, er særlig vigtigt, for at man kan lære de nødvendige forholdsregler. En god modtagelse er også tilpasset den person, som I skal modtage.
Den gode modtagelse
Unges behov for hjælp og støtte afhænger af alder og erfaringsniveau. Unge kan være i fritidsjob eller lærlinge, men kan også være nye på arbejdsmarkedet, fordi de er nyudlærte. For lærlinge gælder det, at de yngste er 16-17 år, hvis de har påbegyndt deres erhvervsuddannelse lige efter folkeskolen, men en stor gruppe af lærlinge er i dag i starten af 20’erne.
Læs mere om hvordan I giver de unge en god modtagelse på arbejdspladsen: Mere om at modtage unge – bygpaagodmodtagelse.dk
Arbejdsmiljørådet har desuden fem anbefalinger, som stiller skarp på de områder, I bør være opmærksomme på, når der starter en ny ung medarbejder.
- Vær gode rollemodeller
- Læg en plan for den første tid
- Inviter til dialog
- Opstil krav og forventninger
- Giv konstruktiv feedback
Læs mere her: https://www.amr.dk/unge
Når man ansætter udenlandske medarbejdere skal man være klar over, at:
- Det kan tage tid at skabe den tillid, som er en forudsætning for at arbejdet udføres sikkert
- Nogle har ikke en håndværksmæssig uddannelse og skal have oplæring fra bunden i konkrete opgaver
- Alle skal mødes med respekt, da man ikke ved, hvad de har med i baggagen
- Det betaler sig at finde en god tolk, som kan tilkaldes
- Man kommer langt med at bruge mange forskellige kommunikationsformer; byggeplads- engelsk, tegnsprog, kropssprog, tegninger
- Aftaler skal være tydelige og konkrete, og lov ikke mere end du kan holde
Læs mere på Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg: Mere om at modtage udenlandske medarbejdere – bygpaagodmodtagelse.dk