
20 siders kontrakt kan nu med kunstig intelligens analyseres i dybden på 20 minutter hos FUGMANN A/S. Til gengæld har firmaet opgivet at få AI til at analysere og tælle elementer på tegninger ved udbud. De resultater er endnu ikke troværdige.
Det kan blive rigtigt dyrt, hvis man fejler eller overser noget afgørende i teksten i en kontrakt på en større opgave. Det ved de fleste leverandører. Men udbredelsen af forskellige værktøjer baseret på kunstig intelligens kan både spare dyre timer til gennemlæsning – og sikre, at vigtige elementer i kontrakten ikke bliver overset.
- Når vi bruger kunstig intelligens på eksempelvis kontrakter, så er det afgørende at udvikle de helt rigtige prompts. Det er lykkedes os. Resultatet bliver en fast defineret tabel med oversigt over de obs-punkter, der er indenfor eksempelvis jura og økonomi i kontrakten. Det gør det muligt for økonomichefen at analysere en kontrakt på 20 sider på 20 minutter i stedet for over to timer.
Det fortæller projekt- og udviklingskonsulent Danni Ladegaard Grandt fra FUGMANN A/S, der er en elinstallationsvirksomhed med 90 ansatte. I virksomheden har den IT-kompetente elinstallatør til opgave at integrere brugen af kunstig intelligens, hvor det giver effekt.
Maskinen tager IKKE fejl
- Vi har testet prompten igen og igen. Den er nu meget nøjagtig og giver det samme – og korrekte – svar hver gang. Det er jo en maskine. Den tager ikke fejl og når ud i alle hjørner af teksten. Det er blevet et super effektivt værktøj her i firmaet, siger Danni Ladegaard Grandt.
Udviklingskonsulenten har den store fordel med ind i jobbet, som han startede i ved årsskiftet: Han er uddannet i branchen og er selv installatør. Det giver en dyb forståelse, når der skal skabes digitale værktøjer i form af prompts til kollegernes hverdag.
Tæller forkert på tegninger
At lykkes er også at fejle. Og endnu har Danni Ladegaard Grandt til gode at få kunstig intelligens til at hjælpe med en af de mest tidskrævende opgaver: Optælling af symboler på tegningsmateriale ved tilbudsgivning.
- Der er projekter på over 10 mio. kr., hvor der sidder en mand det meste af en uge og tæller og tæller komponenter som eksempelvis stikkontakter. Det har jeg arbejdet mange timer på at få Chat GPT til at gøre for os – og svarene er ganske enkelt ikke troværdige endnu, konstaterer udviklingskonsulenten.
En tegning med 63 kontakter har været udvalgt til en test. Resultatet og svarene fra den kunstige intelligens varierede fra 0 stikkontakter til over 2.000!
- Det dur jo hverken at byde mange stikkontakter for højt eller for lavt. Enten mister du opgaven – eller også giver den underskud. Men vi arbejder videre. Der er mange dages arbejde at vinde, når vi lykkes med denne udfordring. Og det kommer vi til, siger Danni Ladegaard Grandt.
Løsning på vej
En af løsningerne er bedre/renere tegninger, hvor ingen symboler ligger ind over andre streger i tegningen og skaber muligheder for fejl. Og så kan det også gøre en forskel, hvis symbolerne er mere forskellige end i dag.
En anden løsning er naturligvis, at udviklingen af den grafiske genkendelses-egenskab i AI, forbedres – så den bedre kan identificere symbolerne på en tegning.
- Jeg er i kontakt med ConTech Lab os Molio, som er byggebranchens fælles udviklingsplatform. De benytter også mit eksempel til at finde gode løsninger/prompts til den ovenstående opgave, så vi eventuelt kan få skabt en AI model, som kan virke til formålet, siger Danni Ladegaard Grandt fra FUGMANN A/S.
Fortæl om dit gode AI-eksempel
-
TEKNIQ sætter fokus på eksempler fra medlemsvirksomheder, hvor kunstig intelligens gør løsning af opgaver nemmere, mere professionelt eller hurtigere. Har du et eksempel, så kontakt gerne redaktionen på mhp@tekniq.dk.
Vores mål er at bringe en række eksempler fra virksomheder, der har fået effekt af AI.
