Onsdag blev en lempelse af kravet til bæredygtighedsrapportering for 80 procent af Europas virksomheder stemt ned i EU-Parlamentet. Det skaber unødvendig uvished for danske virksomheder, mener TEKNIQ.
De administrative byrder for danske og europæiske virksomheder skal lettes. Sådan lød budskabet, da økonom Mario Draghi i 2024 udgav sin meget omtalte rapport om Europas udfordrede konkurrenceevne.
Og den konklusion mødte i første omgang bred opbakning blandt EU-Parlamentets politikere.
Men onsdag faldt den enighed fra hinanden, da fløjene i EU-Parlamentet stemte nej til at indføre flere af de lempelsestiltag, som udsprang af den omdiskuterede rapport. Blandt andet skulle CSRD-direktivet, i daglig tale kendt som bæredygtighedsrapportering, lempes, så 80 procent af Europas virksomheder blev undtaget for direktivet.
Resultat af afstemningen skaber dybe panderynker hos TEKNIQ og efterlader danske virksomheder i uvished. Sådan lyder meldingen fra Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i TEKNIQ.
– Det er et udtryk for en frygtelig omgang politisk plidderpladder, at EU-Parlamentet vælger at fastholde unødvendigt bureaukrati, når der netop er brug for klare og enkle rammer for virksomhederne. Afstemningen efterlader tusindvis af danske virksomheder i uvished om, hvilke regler de kan forvente, siger Maria Schougaard Berntsen.
Omnibus 1-aftalen, som blev nedstemt onsdag, indeholdt lempelser af en række direktiver udover bæredygtighedsrapportering. Heriblandt CSDDD-direktivet, der pålægger virksomheder at granske værdikæder for negativ påvirkning af miljø eller mennesker.
Nedstemningen af Omnibus 1-aftalen kom som en overraskelse, da det for to uger siden lykkedes de største midterpartier i EU-Parlamentet at nå til politisk enighed om aftalen. Men onsdag førte uenigheder mellem parlamentets højre- og venstrefløj om, hvorvidt aftalen var for lempelig eller for restriktiv, til at den blev nedstemt, skriver Politico.
Ifølge Politico arbejdes der nu for at få forslaget vedtaget ved en ny afstemning i november eller senest december.
TEKNIQ håber på, at Omnibus 1-aftalen bliver vedtaget hurtigst muligt.
– Det er afgørende, at vi får en hurtig politisk afklaring. Virksomhederne har brug for stabile og proportionale rammer, ikke flere måneders usikkerhed. Omnibus 1-aftalen skal give os tid til at få rammerne omkring bæredygtig omstilling i Europa på plads og sikre, at vi ikke giver virksomhederne unødvendige administrative byrder, som kan skade vores konkurrenceevne. Derfor håber vi, at EU-Parlamentet vedtager Omnibus 1-aftalen snarest muligt, siger Maria Schougaard Berntsen.